Spår i snön

Tisdagstankar….

Denna morgon vaknade vi åter till ett snötäckt landskap! Utanför vårt hus fanns denna spännande skådeplats, full av spår. Någon individ har traskat rakt igenom, förmodligen omedveten om det livsberikande fynd en annan individ funnit på platsen. Titta noga på bilden, så ser du att det ligger en gurkskiva och paprikabit på marken och förmodligen är det en av traktens skator som fått sig en god frukost! Men kanske är det den person som lämnat spår, som också tappade grönsakerna på sin frukostfralla?

En viktig påminnelse om livet. Vi gör olika spår i varandras liv, vi bidrar till gott för någon annan även om vi inte alltid är medvetna om det. Min tappade gurkskiva kan vara någon annans lyckostund! Min enkla handling, medveten eller ej, kan vara någons bönesvar!




Denna kyliga dag får jag dela en dikt av Olof von Dalin (1708-1763), och den passar bra både på meteorologiskt och samhälleligt klimat.
Skall aldrig vintern taga slut?
Kom, ljuva sol igen,
om du har strålar än.,
och driv all köld ifrån oss ut!
Låt källors sorl och fåglars sång
få lätta mitt förtret,
att ej min enslighet blir för lång!
Men tänk, om ock din värme dreve bort
ett hjärtas köld och is.
Hur då var årstid skulle vara kort och som ett paradis!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...