Jag läste ett inlägg på nätet, skrivet av en syrisk flykting
som diskuterar identitet. Han menar att det är viktigt att vara stolt över den
arabiska identiteten och kulturen och inte försöka gömma undan den genom att
till exempel byta namn till ett mer västerländskt eller att helt enkelt ge sig
själv en ny identitet.
Det är helt klart inte lätt att vara en helt vanlig människa
från Mellanöstern. Många anser sig med
all rätt bli misstänkliggjorda helt enkelt på grund av sina religiösa
överväganden. Världsbilden och
maktpositionerna i dagens samhälle talar inte till den moderata muslimens
fördel. Kalla krigets polarisering mellan öst (läs Sovjetunionen) och väst har
nu förskjutits till polarisering mellan väst och den arabiska världen. Liksom ryssar
fått förklara att de inte står upp för Stalins grymheter, fångläger eller
maffiametoder får dagens muslimer lova och svära att de inte är islamister.
Att mänskliga rättigheter kränks i religionens namn är inget
nytt. På något sätt är det som att de övergrepp som sker med religiösa
förtecken upplevs som värre än de som utförs av skäl som till exempel
ockupation av landområden. En islamistisk självmordsbombare som i Guds namn tar
med sig oskyldiga människor med sig in i evigheten gör sig etiskt sett till en
större förbrytare än en israelisk sionistisk militär som avfyrar sina missiler
in mot Gaza, just för att han vill åt den palestinska marken för sina
bosättningar. Eller?
Att det generellt ställs högre krav på den som sätter sig på
religiöst höga hästar är inte konstigt utan mänskligt. Att utse sig till ett
Guds språkrör förpliktigar sannerligen. Att mörda i Guds namn är dubbel synd.
Det tycker de allra flesta människor, så också muslimer.
Förutom alla de andra bekymmer som migranter tvingas hantera i Europa finns
också identitetsfrågan. Alla är människor, men bakgrund, uppväxtvillkor, kön,
sexuell orientering spelar roll. Att bryta sig fri från religiösa praktiker kan
också vara svårt. Jag tänker på
muslimska kvinnor som väljer att inte bära hijab (slöja) som får kommentarer
från andra muslimer. Muslimer som inte fastar under Ramadan som tvingas stå ut
med förvånade, lätt ifrågasättande blickar när de äter en glass i solen. Människor från Mellanöstern tvingas förklara för
skeptiska fastighetsägare att de varken brukar röka vattenpipa inomhus eller
bryta upp parkettgolvet för att odla tomater.
Arabisk kultur är mer än religiösa påbud. En muslimsk kvinna
är mer än en beslöjad varelse, en i mängden. En flykting är mer än en någon som
vill ha svenskt personnummer. Drömmar, förhoppningar och längtan är fenomen vi
delar oavsett etnicitet eller kön.
Men faktum kvarstår. Det är enklare att få en lägenhet eller
ett jobb i Sverige för den som heter Mikael än för den som heter Mohammad.
Karin Långström Vinge
Hiss: Bra priser på jordgubbar!
Diss: Den korta säsongen för dessa ljuvligheter.
I read a post on the web, written by a Syrian refugee who discuss identity. He believes that it is important to be proud of the Arab identity and culture and not try to hide it by, for example, change the name to a more Western-style or to simply give herself a new identity.
It is clearly not easy to be an ordinary person from the Middle East. Many consider themselves rightfully be under suspicion simply because of their religious considerations. The positions of power in today's society do not talk to the moderate Muslim's advantage. Cold War polarization between the East (read Soviet Union), and the West has now shifted to the polarization between the West and the Arab world. Like the Russians had to explain that they do not stand up to Stalin's atrocities, prison camps or mafia methods may be today's Muslims promise and swear that they are not Islamists.
That human rights are being violated in the name of religion is nothing new. Somehow, it's like the abuse that occurs with religious overtones are perceived as worse than those performed for reasons such as the occupation of the lands. An Islamist suicide bombers in the name of God brings innocent people with them into eternity makes itself ethically speaking to a bigger criminals than an Israeli-Zionist military firing their missiles into the Gaza Strip, just because he wants to Palestinian land for settlements . Or is it?
The fact that we generally put higher demands on the religious ones is not strange, but human. To appoint to the mouthpieces of God commits indeed. To murder in the name of God is double sin.
So think most people, so also Muslims. In addition to all the other concerns that migrants are forced to deal with in Europe are also identity question. All the people, but the background, upbringing, sex, sexual orientation matters. To break free from the religious practices can also be difficult. I think of Muslim women who choose not to wear the hijab (veil) receiving comments from other Muslims. Muslims who do not fast during Ramadan to endure surprised, easy questioning glances when they eat an ice cream in the sun. People from the Middle East have to explain to skeptical property owners that they do not usually smoke the shisha indoors or break up the parquet floor for growing tomatoes.
Arab culture is more than religious edicts. A Muslim woman is more than a veiled creature, one in the crowd. A refugee is more than a someone who wants a Swedish personal identity. Dreams, hopes and longings are phenomena we share regardless of ethnicity or gender.
But the fact remains. It is easier to get an apartment or a job in Sweden for the named Mikael than the named Mohammad.
I read a post on the web, written by a Syrian refugee who discuss identity. He believes that it is important to be proud of the Arab identity and culture and not try to hide it by, for example, change the name to a more Western-style or to simply give herself a new identity.
It is clearly not easy to be an ordinary person from the Middle East. Many consider themselves rightfully be under suspicion simply because of their religious considerations. The positions of power in today's society do not talk to the moderate Muslim's advantage. Cold War polarization between the East (read Soviet Union), and the West has now shifted to the polarization between the West and the Arab world. Like the Russians had to explain that they do not stand up to Stalin's atrocities, prison camps or mafia methods may be today's Muslims promise and swear that they are not Islamists.
That human rights are being violated in the name of religion is nothing new. Somehow, it's like the abuse that occurs with religious overtones are perceived as worse than those performed for reasons such as the occupation of the lands. An Islamist suicide bombers in the name of God brings innocent people with them into eternity makes itself ethically speaking to a bigger criminals than an Israeli-Zionist military firing their missiles into the Gaza Strip, just because he wants to Palestinian land for settlements . Or is it?
The fact that we generally put higher demands on the religious ones is not strange, but human. To appoint to the mouthpieces of God commits indeed. To murder in the name of God is double sin.
So think most people, so also Muslims. In addition to all the other concerns that migrants are forced to deal with in Europe are also identity question. All the people, but the background, upbringing, sex, sexual orientation matters. To break free from the religious practices can also be difficult. I think of Muslim women who choose not to wear the hijab (veil) receiving comments from other Muslims. Muslims who do not fast during Ramadan to endure surprised, easy questioning glances when they eat an ice cream in the sun. People from the Middle East have to explain to skeptical property owners that they do not usually smoke the shisha indoors or break up the parquet floor for growing tomatoes.
Arab culture is more than religious edicts. A Muslim woman is more than a veiled creature, one in the crowd. A refugee is more than a someone who wants a Swedish personal identity. Dreams, hopes and longings are phenomena we share regardless of ethnicity or gender.
But the fact remains. It is easier to get an apartment or a job in Sweden for the named Mikael than the named Mohammad.