Forum Helena med Ann Heberlein

De finns överallt. Människorna som vägrar att ta ansvar. Som alltid tycks hitta någon, eller något, att skylla på. Är det inte samhället, chefen eller kärlekslösa föräldrar så är det McDonalds, tobaksindustrin eller banken. För vems fel är det egentligen att mitt äktenskap sprack? Att jag är arbetslös? Slår min fru eller fryser ut min kollega? Det är i alla fall inte mitt.

Det pågår idag en massflykt från ansvar, menar Ann Heberlein, debattör och doktor i etik. Den har möjliggjorts och uppmuntrats av ett samhällsklimat där det blivit fult att skuldbelägga och där allt fler betraktar sig som offer för förtryckande strukturer, dåliga gener eller hemska uppväxtförhållanden. Men att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter. Den främsta av dessa skyldigheter är att ta ansvar för sitt liv, sina val och sina handlingar, i relation till sina medmänniskor och för vår gemensammaframtid.

Välkommen till vårens sista Forum Helena i Kyrkans hus, Kyrkogatan 5 i Skövde den 10 maj kl 18.00 med Ann Heberlein: ”Det var inte mitt fel. Om konsten att ta ansvar”. Bild av Åsa Kristensson/ICA-förlag.

Ann Heberlein medverkar också i Radio Skaraborg efter kl 17.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...