Oasrörelsen kommer ut ur garderoben

Enligt uppgifter från deltagare vid det nyligen avslutade Oasmötet i Borås har Oasrörelsen nu gjort ett kyrkopolitiskt uttalande mot könsneutrala äktenskap.

Inte särskilt förvånande. Jag tycker att det är modigt. Men utbota dumt. För var ska de nu ta vägen, de som gillar lovsångsdanser, flaggor och tungotal, men som inte ställer sig upp och applåderar homofobiska uttalanden från predikstolen?

Å andra sidan: nu kan var och en ta ställning till vad för stämningar man direkt eller indirekt stöder när man åker på Oasmöte.

Oasrörelsen har lagt ut en pdf som innehåller i stort sett samma formuleringar som Frimodig kyrkas motioner till kyrkomötet i frågan. Ledarskapet och styrelsen för Oasrörelsen i Sverige uppmanar kyrkomötet att ta sitt ekumeniska ansvar och avslå förslaget för till könsneutral ordning för vigsel.

(Tja, vad jag vet har förstås aldrig någonsin någon könsneutral ordning behövts föreslås. Ordningar i Kyrkohandboken är av naturen könsneutrala.)

Uppdatering 19:50. Varken kyrkanstidning.se eller dagen.se har lagt ut detta. Inte så konstigt, jag tror inte att kyrkanstidning.se har bemanning på helgen. Men dagen.se har iallafall nyheten om hatbrotten mot tre män under World Outgames-festivalen i Köpenhamn.

Uppdatering 23:10. En god vän skriver så här på sin facebook: "Har precis kommit hem från Oas. Tyvärr gjorde de ett uttalande jag inte kan stå bakom och ber därför en del av er (ni vet vilka ni är) om ursäkt för att jag var där men efter uttalandet la jag inte en spänn i kollekten utan sparade varje krona som får bli en donation till RFSL istället. Vill som kristen stå på den förtrycktes sida och tycker att kyrkan målat in sig i ett hörn i vigselfrågan. Släpp vigselrätten."

Det som jag är riktigt bekymrad för, och har varit ganska länge, är hur hbt-personer inom frikyrkorna har det. God bless.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...