På förekommen anledning

Det är verkligen jätteroligt och uppmuntrande att brudpar ringer och frågar om jag kan viga dom i maj/sommar/till hösten/nästa år. Det är bra att ni håller med om de värderingar jag står för och att ni vill vigas av en präst som ni känner förtroende för.

Men.

Jag är anställd i Svenska kyrkan i Skövde. Det innebär att jag är präst i Skövde, och de kyrkliga handlingar (dop, vigsel, välsignelse,begravning) jag utför är med skövdebor, eller andra som väljer en skövdekyrka, eftersom jag är anställd av Svenska kyrkan i Skövde.

Jag tycker absolut att det ska finnas en valfrihet när det gäller präst och musiker till vigslar, dop och begravningar, jag har motionerat i kyrkomötet om det och en utredning pågår om en utvidgad clearing. Men än så länge är det inte så, och jag har tidigare påtalat problemet med att präster frilansar och i vissa fall tjänar pengar "svart" för de tjänster som egentligen inte är ens privata utan tillhör Svenska kyrkan.

Om jag ska arbeta utanför mitt pastorat innebär det att

1. Jag gör det inom ramen för mitt ordinarie arbete. Det beslutas av min chef. Det kan t ex handla om att jag har själavårdsmässiga kontakter med familjen sedan innan.

2. Jag blir tillfälligt anställd av pastoratet jag besöker. Det alternativet finns nästan aldrig, eftersom alla pastorat har präster som kan viga, döpa och begrava. Undantaget är välsignelse av registrerat partnerskap, här kan en del välja att tillfälligt anställa annan präst om de präster som finns inte utför denna handling av samvetsskäl.

3. Jag blir ersatt direkt av brudparet/dopfamiljen/dödsboet. Även om jag redovisar och betalar skatt för detta eller om jag skänker reseersättningen till väålgörande ändamål tycker jag att det är oetiskt eftersom den det berör redan har betalat för den kyrkliga handlingen i och med kyrkoavgiften.

4. Jag gör det hela utan ersättning och på min fritid.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...