Läst: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. En äkta apori, ett olösligt filosofiskt dilemma, en ångestskapande situation i sig bortsett från att det oftast är min ångest som driver mig mot insikten att livet är värdelöst och slutsatsen att det bör ändas. Det gör för ont. Ibland. Ibland är det bara outhärdligt. Denna vardag. Denna tristess. Detta fula liv. Det banala. Det dumma. Allt som ni inte förstår. Förlåt. Det var onödigt. Förlåt."

Ann Heberlein, författare, doktor i etik, skribent, debattör och framförallt människa skriver om hur det är att ha sjukdomen bipolär typ 2, manodepressivitet. Hon beskriver ingående och detaljerat om sina tankar om sig själv och sin livssituation - å ena sidan glänsande gäst i tevesoffan, å andra sidan nergrävt i ångest på psykakuten. Sån är hon.

Det här är en sån där bok som jag kan känna mig så tveksam inför. Å ena sidan: vill hon att vi ska läsa den? Å andra sidan: det vill hon tydligen. I slutet av boken får man intrycket att Ann har sagt sina goodbyes. Men hon är inte färdig ännu.

En del har funderat över om hennes plötsliga försvinnande och återkomst i samband med releasen är ett kommersiellt trick för att få boken att sälja. Det är ett cyniskt sätt att betrakta ångestens verkningar. Om jag hade skrivit boken hade jag helt klart fått kalla fötter när jag sett den recenseras. Det är ju dom allra innersta, privata tankarna.

Allt vi som läsare och recensenter egentligen kan säga är: Tack, Ann, för din modiga berättelse. Du hjälper oss att förstå hur det är att vara människa. Vi förstår kanske oss själva lite bättre. Du behövs. Forsätt skriv. Fortsätt debattera. Jag kommer att säga emot. För du får mig att tänka. Och det är väl meningen?

Det finns ändå tankespår jag funderar vidare över. När övergår lusten att vara kreativ till att bli artikelskrivande och föreläsande för att kunna betala räkningar? Varför tar "vi" så dåligt hand om disputerade människor och ger dem anställningar? Varför måste dom vara med i teve för att kunna leva sitt yrke?

Förlag: Svante Weyler Bokförlag AB
ISBN10: 9185849219
ISBN13: 9789185849215
Bilden från adlibris.com.

Andra bloggar om: , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...