Bästa psalmen?

Utmanad av Thomas O:

Den senaste tiden har jag funderat lite kring våra svenska psalmer. Jag vill ta reda på vilken psalm som är den "bästa". Då menar jag, att psalmens text skall vara så bra, att den klarar sig utmärkt på egen hand - och det samma skall gälla för musiken. Psalmens melodi skall med andra ord vara så vacker, att den klarar sig utmärkt på egen hand - utan text. Det skall dessutom vara så, att när text och musik vävs samman, så uppstår helhetens magi: Helheten blir större än summan av delarna. Det skall kännas så stort, att en riktig hedning börjar undra om Gud ändå inte finns.

Själv nominerar han:

249 - "Blott en dag" (Sandell & Ahnfelt)
297 - "Härlig är jorden" (Ingemann, Bååth-Holmberg & schlesisk folkvisa)
586 - "Du, o Gud, är livets källa" (Frostenson & Nürnberg)


Då lägger jag till:

217 - Gud för dig är allting klart
714 - Du Herre vår Herre
732 - Att leva är att fråga
769 - Gud i dina händer

Jag skickar utmaningen vidare till Jämtlandstösen och Marta Axner.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...