Spindelfobi och prästskjortor

Märks att folk är ute mer nu. Var inne och kollade loggar på susnet.se och räknar till trettiotvå (32) olika IP-adresser som sökt på spindelfobi på google och hamnat hos mig. Googlar man på spindelfobi hamnar mitt spindelfobiinlägg som nummer ett. Hoppas ni finner vad ni söker.

Ett annat vanligt sökord just nu är prästskjorta. Inte så konstigt med tanke på att det är prästvigningsdags om en månad. Jag brukar passa på att handla vid olika prästtillställningar där man kan kolla färger och kvalitéer, och Liturgisk utrustning tycker jag är bra. Den bibeltrogne prästen får här problem, dock. Bomull är bäst, men i helighetslagarna i 3 Moseboken står att man inte får blanda olika sorters tyg. Och det brukar ju vara lite polyester i prästskjortan. Mest praktiskt alltså är att omfatta en modern historisk bibelsyn :)


Jag kan också rekommendera ett sk skjortdok, en fuskkrage som man har innanför t-shirt eller tjock tröja. Bra att ha i handväskan eller skrivbordslådan när man snabbt behöver se ut som en präst. (Om det inte framgår ändå, hahaha.) Liturgisk utrustning har också en prästskjorta för gravida, se bilden. Ser varmt ut, för gravida präster kan skjortdoket rekommenderas, då har du den till dina vanliga mammatoppar.

På tal om varmt i prästkläder, läs mina tips för varma kyrkmänniskor.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...