Att rätt bruka Andens Svärd // Inlägg från Lars

Jag kom att tänka på detta när jag läste Karins inlägg i gästboken där hon skriver "Jag tycker om Bibeln, men jag hatar när den används som vapen."

I Efesierbrevet 6: 10-18 uppmanas vi att "ta på oss Guds vapenrustning" för att stå emot ondskan. Prästen och själavårdaren Bengt Pleijel har skrivit en lång utläggning om bruket av Guds vapenrustning, och vad de olika delarna symboliserar.

Vi har nog alla varit med om att Bibeln har använts som ett tillhygge eller vapen, och ibland på ett tveksamt sätt. Det motsatta diket är dock att aldrig använda Bibeln för att undervisa, tillrättavisa och korrigera människor. Inte heller det förhållningssättet är rimligt om man tar utgångspunkt i Bibeln och Kyrkans historia.

Därför uppstår den teologiskt och själavårdsmässigt intressanta frågan: Vad är Andens Svärd, hur får och skall det brukas och hur bör det inte brukas? Jag skulle gärna se svar på denna fråga från de olika präster som med skiljda utgångspunkter och uppfattningar brukar frekventera denna blogg.

Lars Gustafsson

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...