Dagens julstök

Idag när jag satt på minnesstund kom jag på att jag kände för att baka julkakor. Mormor gjorde alltid julkakor, en hel låda med kakor. Granar, schackrutor, brysselkex, formar, ungkarskakor, finska pinnar och pepparkakor. Nu när mormor julstökar i himlen, tänkte jag ta över denna tradition.

Det är inte så lätt att leka hemmafru som man tror. Bara att handla allting tog jättelång tid. Jag har ingen aning om vart hjorthornssalt (är det verkligen vad det låter som?!) eller bakplåtspapper finns på Supermackan. Typiskt nog var den röda karamellfärgen slut, så jag får baka brysselkexen nästa vecka. Grönt pärlsocker är lite för miljöpartisktiskt för min smak. :)

Simon tyckte det var kul med den goda degen. Mördeg är lätt att fixa i matberedaren. Såna där runda grejer har jag gjort, står på kylning nu. Bara att rulla i äggjox, rulla i pärlsocker och mandel. Färdighackad, naturligtvis. Sen tänkte jag göra granarna. Då ska degen kavlas och kakorna tryckas ut med granformar. Redan efter fjärde granen gav jag upp. Alltihop trasslade till sig och fastnade där det inte skulle. Grankakorna går fetbort.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...