Själv stannar jag kvar

Läser en artikel ur Kristianstadbladet om den kvinnliga prästen Solveig som tycker att det går jättebra att jobba ihop med kvinnoprästmotståndare.


– Vi försökte från båda håll för att få det att fungera. Vid nattvarden läste han instiftelseorden där bröd och vin blir till Kristi kropp och blod, och jag tog ett steg åt sidan, var bara assistent.

Ta ett steg åt sidan. För vems skull? För Kristi skull? Knappast. Jag tänker på Jesu ord till lärjungarna i Johannesevangeliet kapitel 6:

”Inte vill väl ni också gå er väg?”

Herre, vart skulle jag gå? Jag ska ingenstans. Jag stannar vid ditt bord så länge du vill.

Foto: Kyrkmedia.se


Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...