Vem vill vara kvinnoprästmotståndare?

Under natten har det kommit tre anonyma inlägg här på bloggen. Jag antar att det är från samma person eftersom dom kommer från samma IP-adress. Skribenten har reagerat på mitt sätt att beskriva ett antal inomkyrkliga rörelser, och det vill jag gärna bemöta. Jag vill poängtera att det är helt okej att skriva anonymt här. I min blogg får man säga det man vill även om man inte vill stå för det med sitt namn.

"I din insändare buntar du ihop Credo, OAS och Frimodig kyrka. Du kallar detta "nätverk för kvinnoprästmotståndare."

Svar: Jag kallar det nätverk för kvinnoprästmotståndare därför att de som organisationer inte har tagit ställning för kvinnliga präster. I en del fall säger man sig ha gjort det, även om kvinnliga präster bevisligen inte är välkomna som celebranter - oas.
Credos inställning fick jag rakt i örat, och jag tycker fortfarande att om man inte säger klart "ja", så har man inte tagit ställning.

I nomineringsgruppen Frimodig kyrkas valplattform hittar man: "...vill att den som är kallad och Gud och har kyrkans klassiska uppfattning när det gäller Svenska kyrkans ämbete skall kunna komma ifråga vid biskops-, präst- och diakonvigning..." , vilket innebär att kvinnoprästmotståndare kan vigas till biskopar och därmed hindra kvinnor från att prästvigas.

Men det är bara att läsa på. Kolla t ex på det högkyrkliga forumet Högkyrkligt.nu, eller oas, eller Anders Brogrens hemsida, eller Församlingsfakulteten eller Kyrkliga förbundet. Följ länkarna på dom här sidorna, så hittar man fler organisationer och föreningar som har det gemensamt att de står för den s k klassiska kristna tron. Och på den kartan finns inga kvinnliga präster med.

På tal om klassiskt kristen tro, får jag hänvisa till ett inlägg av Göran Koch Swahne. Inlägget där heter "Klassisk kristendom". Nu åter till skribenten:

"När jag lägger pengar i kollekten för OAS eller CREDO så gör jag det för att jag vill att deras arbete skall främjas. Eftersom dessa organisationer INTE arbetar mot kvinnliga präster som Karin L-V påstår så är det alltså något annat som får mig att ge dem kollekt. Vad då? Jo, de arbetar för att göra Jesus Kristus känd, trodd och älskad.--- Något som en präst borde hälsa med glädje."

Svar: Dom arbetar iallafall inte för kvinnliga präster. Men bevisar du mig om motsatsen, hälsar jag detta med stor glädje.

"Som vuxen har jag åkt på SommarOAS 8 år i rad. Inte EN ENDA GÅNG har någon talare uttalat sig negativt om kvinnliga präster under dessa 8 år, så vadå "nätverk för kvinnoprästmotståndare???"

Svar: Teologiska rådgivare är Bertil Gärtner, Bengt Pleijel och Carl Gustaf Stenbäck. Berit Simonsson är inspiratör. Jag har inte hört eller läst någon av dom säga något positivt om kvinnliga präster. På riksmöten får inte kvinnliga präster leda nattvardsfirandet. Tydligare markering än så kan man väl knappast göra.

"http://www.credo.nu/credo/dettaArCredo/trosgrundval. Vad i detta är det som du som präst inte kan skriva under på Karin?"

Svar: Jag skulle uttrycka det på annat sätt. Jag anser att Bibeln är Guds ord, men bör tolkas i sitt sammanhang. En stor del av min prästutbildning är nytestamentlig exegetik, för jag tycker att det är viktigt att veta den bibliska textens "då-betydelse" för att veta dess "nu-betydelse". Det här skrev jag mitt exjobb om.
Jag skulle aldrig säga att "mänskligheten är ett släkte av syndare". Det är inte i linje med min kristna människosyn. I oss finns det som är gott och det som är ont - både rättfärdig och syndare. Att som Credo skriva att "den gamla människan skall ständigt dödas och den nya människan tillväxa" är teologiskt språk som jag heller inte använder.


Sammanfattning: Ja är ja och nej är nej. Den som inte är för, den är emot. Det som förvånar mig är att det sägs att det finns kvinnoprästmotståndare, men ingen verkar vilja erkänna det. Om nu Frimodig kyrka m fl inte är emot kvinnliga präster, vilka är det då?

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...