Genom död till liv

Medan Jesus ännu talade kom det ett bud till synagogsföreståndaren från hans hem: "Din dotter är död. Du ska inte besvära Mästaren längre.

Men Jesus, som hörde deras ord, sa till föreståndaren: "Var inte rädd, tro bara". 

Sedan lät han ingen mer än Petrus och Jakob och hans bror Johannes följa med, och de gick hem till föreståndaren. Där såg han upprörda människor som grät och klagade högt. 

Han gick in till dem och sa: "Varför ropar ni och gråter? Flickan är inte död, hon sover." 

Då skrattade de åt honom. Men han körde ut allesammans och tog med sig flickans far och mor och lärjungarna och gick in där hon låg. 

Så tog han barnets hand och sade: "Talita koum!" (Det betyder: Lilla flicka, jag säger dig, stig upp!). Och genast reste sig flickan och gick omkring, hon var tolv år gammal. 

De blev utom sig av förvåning, men han förbjöd dem att låta någon veta vad som hade hänt. 

Sedan sade han åt dem att ge flickan något att äta. 
(Markusevangeliet 5:35-43)




lifeofpix.com


















Det är en berättelse om ett under. Att livets Gud har makt över liv och död är inget som är varken förvånande eller märkligt. Men berättelsen berättar mer om Gud, den Gud som famnar oss i nåd och kärlek och gör oss hela.

Ingenting är för svårt eller jobbigt för Gud. Våra svåraste tankar är inte svåra för Gud. Våra bekymmer är inget som Gud värjer sig inför. Inte ens det värsta som finns - ett dött barn - är något som Gud anser vara för besvärligt att ta sig an.

Ingenting är omöjligt för Gud. Jesus möter flickans familj med en attityd som först kan tyckas vara nonchalant. Var inte rädd, tro bara, är kanske inte det första en säger till en familj i sorg. Men Jesus har inte gått kursen i krisbearbetning. Han ser bara möjligheten: flickan sover. Och inte inte när vi är döda är det slut: döden är ingen punkt utan ett bindestreck in i den eviga tiden. Ingenting är omöjligt för den Gud som vill ta oss ur döden in i livet. Från mörkret, genom mörkret och in ljuset.

Gud ger oss ett uppdrag. Jesus ber familjen att ge flickan mat. Han vet att hon behöver näring för att fylla på energidepåerna. Vi behöver också näring, vanlig näring men också den andliga näringen i nattvardens bröd och vin. Jesus vet också att familjens omsorg behöver vakna till liv igen: samma omsorg som vi bör ha mot alla hungrande i vår värld.

Ge flickan något att äta. Så ofta hon äter, gör det till min åminnelse.


Gud, i dina händer lägger jag mig ned. 

När jag går till vila är du med. 

Dina händer bär mig genom rum och tid.

Jag förblir i ljuset i din frid.

Nära vill jag leva, nära dig min Gud.. 

i din omsorg finner själen ro. 

Nära vill jag leva, nära dig min Gud, 

i din kärlek kan min kärlek gro. 

(Sv ps 769:4)

(16 e trefaldighet)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...