Gästbloggare: Pierre Sund

"Okej… efter att ha begrundat diverse nätburna debatter om teologi och kyrklighet känner jag ett sprängande behov av att, givetvis helt och enbart för egen del, deklarera följande åsiktskaskad:

 * Gud är inte nån Ali Babas grotta, som passivt väntar på att få höra mig säga rätt magiska ord (”Kristus”, ”Amen”, ”Vår fader”, ”Herren, vår Gud”, ”Kyrie eleison” etc, ad infinitum) för att först då ge mig ...tillträde till något mytiskt kungarike. Gud är en förnekad, halvt bortglömd, förälder som tar varje tillstymmelse till chans att återfå någon liten plats i mitt liv.
 
* församlingen har inte att vara ett rum för att medelst nån rosaskimrande nostalgisk regression eller småputtrigt gnäll fly från världen till någon oskuldsfull ”det-var-bättre-förr”-chimär med fluffiga änglar, religiöst färgade allsånger, och svart-eller-vitt-mentalitet. Församlingen har att vara ett rum där människan kan få redskap, ork och lust att våga möta mörkret i världen, i omgivningen, och i sig själv, utan att gå under.
 
* kyrkan är först och främst en Kristi kyrka, i andra hand en oas för syndare, i tredje hand en barnens kyrka, och inte ens i tionde hand en ”fädernas kyrka”.
* den kristenhet som huvudsakligen söker predika ”rätt lära” riskerar att snart att hänfalla till etiska hårklyverier och gärningslära. Den kristenhet som huvudsakligen predikar glädje inför livet, hopp trots svärtan, och en mitt i verkligheten deltagande Gud, torde dock snarare riskera att hemfalla till helig ande. Det förra kräver slipade ord, det senare kräver genuina liv.
 
* få strömningar ger mig en sån erbarmlig lust att skola om mig till cykelbud, portvakt, snabbköpskassörska, eller i det närmaste vad som helst, som den kyrkliga sjuka som stavas trygghetsnarkomani och traditionsfascism.

...eller så kan man helt enkelt ta å lägga sig å sova..."
Pierre Sund, präst i Göteborg

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...