Skilda världar i Skövde. Krönika i Skövde Nyheter 28 februari 2013


Häromveckan råkade jag överhöra något som satt ur sitt sammanhang kunde upplevas som en färd genom skräckens rike. Ni vet hur man går i sin tysta ban runt i mataffären. Jag kom den här gången att hamna i sfären av en förälder med ett barn i tioårsåldern.

Vadhelst barnet pekade på var det enligt supermamman förfärligt farligt att förtära. Vanlig skogaholmslimpa innehåller alldeles för mycket kolhydrater. I samtliga mjölkprodukter för mycket fett och socker.

 Frukt gick inte att tänka på, eftersom de är fullmatade med olika gifter och konserveringsmedel. Det enda som verkade fungera i superdietmänniskans liv var fryst broccoli och köttbitar.


Ett stenkast därifrån, sitter en familj med fem barn i en trerumslägenhet. Vad gäller bröd, räcker budgeten till en smörgås på morgonen och en på kvällen. Då är det billigast möjligt som gäller. Här handlar det om överlevnad, inte om kolhydrater. Senast jag besökte familjen, blandade mamman ut O´Boypulvret med vatten. Det hade säkert varit en dröm för fettfobikern i berättelsen ovan, men här handlar det om att faktiskt spara på mjölken.

Jag ogillar egentligen att moralisera, men det bryr jag mig inte om. Hälsotrender i all ära, men ur ett solidaritetsperspektiv blir kostrekommendationerna ibland patetiska. Somliga bryr sig om hälsosamma val, andra om att slippa låta barnen gå till sängs utan skrikande magar. Strunt samma vad kolhydratshalten är, huvudsaken är att brödet är mättande. Strunt samma att det inte är ekologiska bananer eller apelsiner av högsta, giftfria klass som förtärs – ibland handlar det om att över huvud taget få med sig en frukt till skolan.

Och förresten, supermamman, du kan inte vara helt säker på ditt kött heller. Men jag hoppas att broccolin smakade bra.



Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...