Predikan 2 söndagen e Trettondedagen


Kaffebryggaren började plötsligt ryka. Jag trodde ett slag att den blivit överhettad, och drog genast ut sladden. Men det var något som saknades.

De nyinköpta tulpanerna i sin vas började redan se vissna ut. Dålig kvalitet, tänkte jag först, men sen kom jag på att det var något som saknades.

Saften blev för stark. Smakintrycken blev så enorma att det var omöjligt att fortsätta dricka. Det behövdes något mer i tillbringaren.

På gymmet ägnar sig folket åt fysiska aktiviteter, stirrandes rakt ut i evigheten med hörlurar i öronen. Men med jämna mellanrum styrker de sig med vatten.



Fyra exempel ur vardagen där vattnet är viktigt, ja till och med avgörande. Och om vanligt vatten är så viktigt i vår tillvaro, hur viktigt är då inte livets vatten?

Jesus låter vatten rinna mellan fingrarna där han sitter vid Jakobs källa. ”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig.”


Så var hämtar du din inspiration? Var hämtar du vattnet som gör att du aldrig mer blir törstig?

Det är inte svårt att komma att tänka på dopet, naturligtvis. Det är grunden. Men vi kan tänka längre. Vad får ditt liv att blomma likt spröda tulpaner? Vad är det som i ditt liv gör skillnaden mellan en hög malda kaffebönor och en god kopp kaffe?

Vad behöver du, för att orka en liten stund till?

Konsten. Kulturen. Idrotten. Familj och vänner, inklusive djuren. Musiken. Skogen. Nattvarden. En stund i kyrkan, att tända ett ljus. Värdera det du har högt. Gud vill oss allt detta. En mångfald av Gudsmöten, en mångfald av sätt att vara i kontakt med källan. Ibland får vi känslan av att vi behöver vi mer Gud i våra liv.

När livet ger oss så skarpa intryck så att det vackra helt enkelt inte kan framträda. Kan en livskris jämföras med ett glas alldeles för stark jordgubbssaft? Den brännande smaken tränger ut den mjuka jordgubbstonen. Då behöver vi tillförsel, från källan. Den sinar inte.

Man ska dricka ordentligt innan man går och tränar. Det vet alla. Då är man mer uthållig, orkar mer och får ut mer av träningen. Att vara i en gudstjänst kan vara att tanka ur Guds källa så att man klarar sig ett tag. En tjej i en av våra ungdomsgrupper i kyrkan sa just det, får jag komma till kyrkan en kväll i veckan så klarar jag mig en vecka till. Församlingspedagogen gör ett lysande jobb. Men bakom henne, i henne finns Gud som förser med livets vatten.

Den här veckan är det den globala ekumeniska böneveckan, där några av kyrkorna i Skövde deltar med olika program. Det är alldeles uppenbart att olika samfund har olika sätt att inspirera. Men det är samma källa, fast vi talar om den på delvis olika sätt, och vi tillber Gud på delvis olika sätt.

Behöver vi be om kristen enhet? Vi är redan ett i Kristus. ”Nu är ingen längre jude eller grek, sla eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Behöver vi be om att förstå mångfalden i Kristus? Att det kan finnas olika färger i tulpanbuketten, men att alla tulpanerna dricker vatten ur samma källa. Skillnaderna mellan röd och gul, mellan Pingstkyrkans teologi och Svenska kyrkans, det är en särskild historia.

Ibland överdrivs våra skillnader. Till och med i dagens evangelietext överdrivs skillnaden mellan judar och samarier. Evangelisten skriver att judarna inte ville ha något med samarierna att göra. Men det stämmer inte. Redan i meningen innan skriver han eller hon att lärjungarna gått i till den samariska staden för att köpa mat. I den här passagen avspeglas den begynnande konflikten mellan kristendomen och judendomen, som syns tydligt i Johannesevangeliet, det yngsta av våra evangelier.

Men åter till dig. Ge dig själv tid. Tid att reflektera över vad du längtar efter. I ditt andliga liv och i ditt vardagsliv, som inte är två olika liv utan ett och samma. Kom, säger Gud. Alla ni som törstar. Kom hit och få vatten. Kom, även om ni inte har pengar! Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv, säger Gud.

Den samariska kvinnan säger till Jesus: ”Ge mig det vattnet, så att jag aldrig blir törstig och behöver gå hit efter vatten.”

Jesus ber henne hämta sin man, eller den hon lever med. När kvinnan ber, pekar Jesus på de människor som finns i hennes omgivning. När kvinnan ber, talar Jesus ännu mer om bönen. Inte på vilken plats man ska be, utan hur. I ande och sanning. Med Gud kan vi tala sant om livet. Dela våra besvikelser och vår längtan.

Och medan vi tänker kan vi omslutas av psalmens budskap:

”Vila i mig, du ska se att allt ska bli stilla i dig, genom mig kan du bli fri.

Jag finns här hos dig. Fast vågorna går höga kan du vila, vila, vila i mig.



Lita på mig, om du bara tar min hand leder jag dig till en lugn och skyddad strand.

Jag finns här hos dig. Fast vågorna går höga kan du lita, lita, lita på mig.” (Psalm 755)

Amen.

Dagens bibeltexter


Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...