Frimodig kyrkas tjänstgörande gruppledare i Kyrkomötet Dag Sandahl

____________________________
Inga fler kommentarer. Smålandsposten.

Jo, en kommentar. Jag tycker uppriktigt synd om de människor som valt att rösta på Frimodig kyrka därför att de ärligt vill rösta på människor som står för klassisk kristen tro.

Frågan är hur Frimodig kyrka nu väljer att hantera det här.

Dagen
Barometern
SR
SvD
GP

Uppdatering lördag:
Somliga, dessvärre kristna, menar att detta inte är så farligt utan moralpanik och lättkränkhet. Jag menar inte att jag är kränkt. Jag är förvånad och upprörd. Inte för min skull, utan för kyrkan, kyrkomötets arbetsformer och för själva samtalet om relationer som nu förs.

Det är inte fråga om moralpanik. Jag är inte ensam om att tycka det. Jag blev uppmärksammad på tidningen Expressens ledarsida där man idag skriver (och jag tar bort citatet, eftersom jag inte vill att sådana ord förekommer på min blogg):

"Dag Sandhal, kvinnoprästmotståndare och motståndare till enkönade äktenskap, har förstås klätt sitt motstånd i religiös skrud. Citerat bibeln, talat om vikten av att vara modigt, tidlös kristen och inte vika sig för nymodigheter.
Nu har han visat sitt rätta virke:
---- //citat//, sade Sandahl till inte en, utan två, kvinnliga kyrkomötesledamöter under kyrkomötet.
Vi förstår. Religion har inte med saken att göra. Bibeln har inte med saken att göra. Kärlek har definitivt inte med saken att göra. Det handlar bara om en helt vanlig homofob, kvinnofientlig, sexfixerad litn gubbtjuv.
Godnatt, Dag."

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...