Ge inte konservativa präster sånt inflytande, RFSU!

RFSU har nu gått ut med ett pressmeddelande, där man visserligen tycker att det är ett bra beslut som påverkar samhällsklimatet och synen på människors lika värde i positiv riktning.

Men RFSU är, som tidigare redovisats, inte nöjt med att vigseltvång för präster inte införs, eller som generalsekreterare Åsa Regnér uttrycker det:

– Men lagen har också en baksida. Präster och andra religiösa vigselförrättare har givits rätt att i religionsfrihetens namn vägra viga vissa par. Självklart kommer det att handla om de samkönade.

Jag har brottats själv med den här frågan. Självklart är jag inte nöjd med att det finns kollegor som inte tänker viga homosexuella par. Men jag kan inte trolla och ändra verkligheten och människors hjärtan. Här gäller långsiktig påverkan och opinionsbildning. Det gäller att skära en bit av gurkan i taget.

Att jag försvarar den sk väjningsrätten handlar inte om att jag tar hänsyn till mina kollegors samveten, även om jag självfallet tycker att de har rätt att tycka som de vill, såvida de följer Kyrkoordningen. Skulle Kyrkoordningen i framtiden ändras, gäller naturligtvis andra förutsättningar.

Nej, jag tänker på de par som kommer och vill gifta sig. De ska inte behöva fundera en sekund över om de kommer att bemötas på annat än helt korrekt sätt. Man kunde ju, i den bästa av världar, önska att präster kunde bete sig professionellt i alla lägen, men så är inte fallet. Därför måste våra församlingsbor skyddas.

Om man förvägrar människor att gifta sig i kyrkan, på grund av att det finns nej-sägare som av samvetsskäl inte kan tänka sig att viga samkönade par, så ger man dessa konservativa ett oproportionerligt stort inflytande.

Låt dem vara! En del av dem kommer att tänka om. Andra kommer att rasa i pressen. Andra kommer att lugnt och sansat att kontakta sin kyrkoherde och meddela att hon eller han inte kan utföra den här arbetsuppgiften.

Ja, det får fungera så, i omsorgen om våra församlingsbor. Vi lever inte i en perfekt värld, men världen har idag genom vårt beslut i Kyrkomötet blivit en aning bättre att leva i.

Jag tycker att RFSU ska glädja sig med de samkönade par som nu får möjlighet att gifta sig i kyrkan.

Generalsekreterare Åsa Regnér säger vidare:

– Vi kommer nu att följa utvecklingen noga, diskriminering av människor på grund av sexuell läggning är helt enkelt inte okej, säger Åsa Regnér.

Bra, mycket bra. Det förväntar vi oss av RFSU. Och jag förväntar mig att RFSU inte bara följer utvecklingen hos svenskkyrkliga präster, utan håller koll på attityder hos frisörer, blomsterhandlar, juvelerare, handläggare på borgerliga skatteverket och personal på bröllopsrestauranger och borgerliga vigselplatser - ja, alla dem som kommer i kontakt med samkönade par som vill gifta sig.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...