Svarta pengar till präster

Jag funderade mest på varför Roslagsprästen hade biskopsskjorta på sig. Annars är den problematik som Uppdrag granskning tar upp välkänd i kyrkan, vill jag påstå. Det händer ibland att också jag blir tillfrågad om att ha kyrkliga handlingar (dop, vigsel, välsignelse, begravning) utanför mitt ordinarie tjänstgöringsställe för människor som är folkbokförda på annan ort - och jag har löst det genom anställning eller att helt enkelt be dem boka in sig i en kyrka i Skövde. En del pastorat tycker sig inte ha råd att anställa präster som tillfälligt gör jobb i pastoratet.

Olle Burell har helt rätt. Betalar man kyrkoavgift ska man verkligen inte behöva betala prästen en gång till. Ett grundproblemet i det här är att folk i allmänhet inte har känsla för församlingstillhörigheten. Man fattar inte alls att det är olika enheter i Skultorp och Skövde. Vadå, man är ju med i Svenska kyrkan?

Att själv få välja vilken församling man vill tillhöra är en idé som jag hoppas blir verklighet snart.

I övrigt hoppas jag att biskoparna och kyrkostyrelsen kommer fram till en bra lösning, inte minst för medlemmarnas skull. Och vi präster skulle då kunna hjälpa uppringande brudar utan att jobba gratis.

För ett jobb är det. Välsignelsen är gratis, men vi lägger ner tid, och det är det vi tar betalt för - vi som alla andra människor. Men det är ju lite fult med pengar, tydligen.


Uppdatering 15:55
Andra bloggare kommenterar: Kalle och Marta.

Caroline Krook kommenterar
Kyrkans akademikerförbund kommenterar

Uppdatering 29 jan:

Biskop Tony förklarar


Andra bloggar om:
,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...