Att läsa Bibeln med hela kroppen

"Bibliodrama är att läsa Bibeln med hela kroppen. - När vi lär känna bibliodrama anar vi att här är något viktigt som stämmer med mig själv. En bibeltext, som är viktig för mig, handlar om hela mitt liv, all min tid, hela min kropp, allt det som är jag, allt det som formar min tillvaro. Borde jag då inte läsa just denna text med så mycket av mig själv som möjligt? Borde jag inte låta hela mig läsas av texten?

Bibliodrama är ett sätt att läsa mellan raderna. De anonyma får ett ansikte och en röst. Vanliga människor kommer till tals. Det är ett växelspel mellan då och nu, mellan individ och grupp. Man ger och man får.

Med hjälp av vår fantasi och inlevelseförmåga och kreativa uttrycksformer får vi möta en bibeltext på ett nytt sätt. Tillsammans läggs ett fascinerande pussel - tänk att allt det här finns i den här texten! När bibeltexten möter min livssituation och livserfarenhet kan jag få kunskap om Gud och människor och om mig själv."
Låter det spännande? Fredagen den 2 mars på Flämslätts stiftsgård. Läs mer på bibliodrama.se.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...