Hbt-vänlig präst anmäld till domkapitlet

Karl af Hallström är präst i finska kyrkan, bloggar och debatterar för en bättre tillvaro för hbt-personer. Nu har han och en kollega blivit anmäld till domkapitlet, med hänvisning till ett inlägg i Hufvudstadbladet (på finska), blogginlägg samt en predikan på Predikantbloggen.


När jag då med denna utgångspunkt granskar Bibeln för att se vad den säger om homosexuell kärlek, kommer jag till slutsatsen att kärlek är kärlek. Den homosexuella kärleken är en återspegling av Guds kärlek lika mycket som den heterosexuella kärleken är det.

Inte särskilt radikalt, men jag vet att finska lutherska kyrkan är bra mycket mer konservativ än vår svenska. Ändå borde Kalle inte bli varnad eller prickad för sitt ställningstagande. Dock tror jag det är första gången som en präst blir anmäld till domkapitlet för något som skrivs på en blogg.

Naturligtvis önskar jag Kalle att det hela går snabbt och smärtfritt. Vi är många som är med honom i tankar och böner.

Andra bloggar om: , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...