Kyrkomöte dag 4

I morse inställde jag mig i sakristian redan 7.50. Imponerad av mig själv. Ärkebiskopens kaplan verkade jättetrevlig och det var spännande att träffa Tuulikki i verkligheten.

Gruppmöte och sedan utskott. Börjar bli lite sömnigt att vara suppe. Och jag tycker att kyrkomötet borde ha en korrekturläsare, så att utskottets ledamöter inte behöver lägga tid på att kommentera stavfel och felkommatering. Ska man behöva motionera om det, liksom.

På eftermiddagen seminarium om fri församlingstillhörighet. Thomas Söderberg och Hans-Olof Andrén inledde. Söderberg hörde jag knappt vad han sa, men Andrén imponerade. Själv är jag för det helt fria valet, i sann liberal anda.
Samtalet i stiftsgruppen var riktigt roligt. Ojojoj. Men Frimodig kyrkas representant höll med mig, en av moderaterna och posk:aren Sofia hade riktigt bra tankar.

Egentligen skulle biskopen kalla till såna här teologiska/kyrkopolitiska seminarier lite då och då hemma i Skara. Nu när prästeriet i Skövde dragit alla frågor femtio gånger, så känns det roligt att ha andra att diskutera med. Också.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...