Kommentar från Sven på högkyrkligt.nu

Karin skriver:
"Men det är bara att läsa på. Kolla t ex på det högkyrkliga forumet Högkyrkligt.nu... Följ länkarna på dom här sidorna, så hittar man fler organisationer och föreningar som har det gemensamt att de står för den s k klassiska kristna tron. Och på den kartan finns inga kvinnliga präster med."

Sven skriver:
Jag kan meddela att Högkyrklig.nu inte kontrollerar vad som anses om ämbetsreformen innan vi länkar. Det hade varit ganska korkat. Att det är det enda du förknippar med klassisk kristen tro säger en del om dig. Likså att Oas och Credo som försöker undvika frågan direkt stämplas.Militant förespråkare är alltså det enda alternativet till motståndare? Snacka och svartvit världsbild!Sven från högkyrklig.nu

Karin svarar:
Åååh, jag älskar när dom högkyrkliga kommer in till min mysblogg och talar om för mig hurrn jag är. Det här var så intressant så jag gör en liten spinoff från inlägget "Vem vill vara kvinnoprästmotståndare", där jag hittar din text.

Begreppet "klassisk kristen tro" faller på sin egen orimlighet. Begreppet antyder att kristendomen utformats på ett och samma vis från år 33 e Kr till 2005. Så är inte fallet. Dom som motsätter sig reformen med kvinnliga präster hänvisar gärna till "klassiska kristna tron", möjligen i syfte att hävda tolkningsföreträde. Själv har jag aldrig använt begreppet "militant förespråkare".

Nej, jag tror inte på en svartvit världsbild. Jag tror och vet att det finns gråzoner också - till exempel dom som inte kan säga klart ja eller nej. I den dimman hittar jag Oas och Credo.

Min fråga kvarstår. Ännu har ingen anmält sig som kvinnoprästmotståndare.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...