Att bygga ett fungerande samhälle är verkligen inte enkelt.
Det är mycket som ska fungera. Skola, sjukvård naturligtvis men också det som
har med logistik att göra. Försvarsmakten genomför sin övning Våreld 2016 och
under lördagen praktiserar de strid i stadsbebyggelse i centrum samtidigt som
vi försöker ha två konfirmationer i S:ta Helena kyrka. I skrivande stund är jag
lite nervös över att ha militärer klättrande i kyrktornet under nattvarden, men
min kollega militärpastorn vägrar att med ett lurigt smil att avslöja om mina
farhågor kommer att besannas eller inte.
Tillbaka till logistiken, och det här med trafiksituationen
i vår stad. I en del fall behöver det
tänkas till och skapas nya lösningar, till exempel korsningen vid Elins
Esplanad och Coop. Lederna Vadsbo och Östra kanske helt enkelt skulle behöva en
fil till.
I andra fall kanske det är läge att juridiskt stadfästa de
kostigar som finns i stadskärnan. Jag tänker främst på korsningen
Rådhusgatan-Kyrkogatan där det är mer regel än undantag att folk korsar den
övergångsställelösa gatan utan att ta hänsyn till trafiken.
Folk har i det här fallet helt rätt i att det är en smart
övergång, och det är samma logik som tillkomsten av kostigar följer. Korna går
helt enkelt där de behöver gå, och kommer de till nya hagar trampas nya stigar
upp.
Jag fascineras över begreppet kostig och gör en sökning på
nätet och hoppas landa i någon hembygdsforskning beställd av LRF, men till min
förvåning hittar jag förutom felstavningar av konstig mest klagomål på motorvägar
samt organisationsteoretiker som laddar begreppet kostig med negativism. Att
asfaltera en kostig innebär i managementvärlden att utgå från en nuvarande
lösning och automatisera den. Gamla rutiner cementeras.
Men såväl kor som folk är kloka, och kostigar är ett
praktiskt demokratiskt fenomen som samhällsbyggnadskontoret mycket väl kan ta
fasta på. Var behöver folk gå över gatorna? Okej, då målar vi övergångsställe
där. Kör folk bil till affärerna? Okej, då måste vi se till att bygga vettiga
trafiklösningar.
Alla konsekvenser går inte att förutse, även om vi på
lekmannanivå ofta tänker att det borde vara ganska enkelt. Men att åtgärda något som uppenbarligen är
tokigt måste kunna gå lite snabbare än vad det gör idag. Ibland är det bättre
att asfaltera en kostig än att någon faktiskt blir påkörd.
Vad Försvarsmakten kommer fram till för slutsatser efter
dagens övning lär vi få se. Jag har några teorier. Och om ryssen kommer och
försöker anfalla Skövde får vi hoppas att de gör det en lördag efter löneutbetalning.
Det finns inte en enda stridsvagn som kommer att lyckas med en framryckning på
marknivå när alla shoppingsugna skövdebor blockerar vägen med sina bilar.
KARIN LÅNGSTRÖM
Hiss: Doften av syréner.
Diss: Varför känns våren så mycket kortare än hösten?
Diss: Varför känns våren så mycket kortare än hösten?