God morgon, mr Putin! Krönika i SLA den 8 mars 2014

God morgon, mr Putin! Hoppas att du har sovit gott. Här i Skövde väntar vi på vår och värme. Och precis som du, tror jag, njuter vi av morgnarna med färska dagstidningar och nybryggt kaffe. Men, Vladimir (om jag får vara Vladimir med dig en liten stund), det är många som är oroliga just nu för det vi hör och läser om dig och dina militärer. Tänker du starta ett nytt världskrig? Kommer du att ockupera de baltiska länderna? Ska vi skicka fler flygplan till Gotland, för säkerhets skull? Och har du hunnit ta igen dig efter de hektiska OS-dagarna?

Vladimir, jag noterade att du inte såg särskilt glad ut i teve under den där invigningen. Ändå hade du avsatt en astronomisk summa pengar för att det skulle bli bra.  Du kanske redan då tänkte på hur du skulle hantera oppositionen i Kiev? Du kanske gick ifrån högtidligheterna emellanåt för att sms:a med svartahavsflottan på Krim. Det är klart att det inte är så lätt att dra på smilbanden när man har något krim-inellt i huvudet. 

Du känner dig missförstådd? Är det i själva verket fascister i Ukraina som har ockuperat den där halvön? Vill du bara värna den ryska minoriteten? Snurrigt. Vem ska man tro på? Men jag är övertygad om att det inte går att placera in människor i kategorier av onda och goda.  Varken du eller Janukovitj eller Tymoshenko eller Turtjynov är helt igenom onda eller helt igenom goda. Vi är människor med ansvar för vad vi gör och hur det påverkar andra.

Vladimir, jag skulle vilja ta upp en annan sak. Nu börjar ju snart Paralympics i Sotji. Tyvärr kommer inte kronprinsessan Victoria, eftersom UD har avrått henne från att åka. Jag tror ni annars kunde haft ett bra samtal om hur barn med funktionshinder har det. Jag läste att hälften av alla ryska barn som föds med Downs syndrom inte får växa upp i en familj utan på institution där de förvaras livet ut. Det låter inte vettigt, tycker jag.

Vladimir, jag ska inte störa dig mer nu, men nästa gång ska vi fundera på bland annat yttrandefrihet. Jag har några idéer om det faktiskt, för där jag bor kan vi nämligen skriva texter som den här i morgontidningen utan att vi blir arresterade eller trakasserade.

Och på tal om Paralympics. Om du hinner åka förbi Sotji kommer du att se idrottare med amputerade ben och armar. En del föds utan ben och armar. Andra blir av med kroppsdelar som resultat av tortyr, bombexplosioner och granatsplitter. Det kan vara värt att reflektera över i din konsekvensanalys av kommande militära expeditioner.

Karin Långström 

Hiss: Grus på cykelbanan som sopas undan

Diss: Mänskliga rättigheter som sopas undan


Ps. Läs Peter Wolodarskis text i DN idag också. 

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...