Treenigheten

Hur har du det med treenighetstanken? Gud som Skaparen, Befriaren, Livgivaren. Eller Fader, Son och Ande.

En del människor har lätt med "Gud", men svårare med Jesus. Då ska man förhålla sig till under och mirakler, till korsfästelse och uppståndelse.

Och helig Ande då? Är det något för dom där i kristendomens elitserie, som vet allt om andligt liv, andliga nådegåvor och tungomål.

Det behöver inte vara så komplicerat. Gud är relation, funktion, inspiration. Hjärtstartarskylten som man ser allt oftare nuförtiden - i offentliga lokaler, i sporthallar, på Elins Esplanad och i några av våra kyrkor - har bilden av Treenigheten:

Gud som hjärtat, Skaparkraften. Gud som Jesus Kristus som gick korsets väg för vår skull. Blixten, kraften är helig Ande. Energi!

Blixten är formad till en pil. Gud vill att du ska gå någonstans, och genom helig Ande visar Gud dig vägen. Startar om ditt hjärta så att det blir brinnande för nöden som kommer i din väg.

För när du har blivit laddad - visst kan du hjärtstarta andra människor?

Grip du mig, helige Ande, drabba mig låga klar. Visa vägens riktning,  ge mina frågor svar.
Rör vid mig, helige Ande, rör vid mitt dolda jag. Lär mig tro att Jesus leder mig varje dag.
Jag har en uppgift att fylla, Kristus har bruk för mig! Därför helige Ande, vill jag nu tacka dig. (Sv ps 646:1,2,5)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...