Att bryta nacken av ett barn

Igår berättade SvD om en läkare i Eksjö som efter en förlossning åtalas för vållande till annans död samt vållande till kroppsskada. Socialstyrelsen håller med om att läkaren handlagt förlossningen på fel sätt och vill att han förlorar sin legitimation.

Flickan dog av syrebrist och bruten nacke. Läkaren använde fel metoder: istället för sugklocka i 20 minuter använde han den i 60 minuter och fortsatte sen med en tång. I Aftonbladet berättar föräldrarna mer.

"Förlossningen kom att bli plågsamt utdragen. Läkaren lät den pågå i 56 timmar. Under tiden kontaktade barnmorskan läkaren flera gånger. Barnmorskan föreslog kejsarsnitt och hade förberett för akut snitt.

– Läkaren sa bara "Alla kvinnor kan föda naturligt", säger Johanna Svensson.

I stället försökte han dra ut barnet med sugklocka – nio gånger – och med tång två gånger. Då var flickan huvud ute, men kroppen satt fast.

Johanna beskriver hur läkaren våldförde sig på henne och barnet. Han drog och slet. Johanna gallskrek. Situationen var så fruktansvärd att personalen grät. Hilda kom ut, men överlevde inte. Johanna blev svårt skadad.

– Obduktionen visade att läkaren knäckte nacken på henne. Hon hade elva olika skador. Ena armen och nyckelbenet var brutna."
Förutom det allra mest uppenbara finns flera saker att reagera på. Det första är att läkaren fanns med i den granskning av "Sveriges värsta läkare" som Aftonbladet tidigare publicerat. Alltså har läkaren en del skelett i garderoben. Varför var han inte redan avstängd? Varför var han alls anställd? Visste hans medarbetare om att han tidigare använt sig av tvivelaktiga metoder?

Det andra är de andra anställda som var med vid den här förlossningen. Enligt föräldrarna var situationen så svår att personalen grät. Barnmorskan hade förberett för kejsarsnitt. Vad är det för arbetsklimat på våra sjukhus som gör att en läkares ord inte kan ifrågasättas även om ett barn håller på att dö, och en kvinna håller på att bli allvarligt skadad? Det finns väl en anledning till att det finns rekommendationer när det gäller sugklockor och tänger?

Självklart är läkaren den bäst betalde och den längst utbildade. Men när det uppenbarligen går snett, måste ett visst mått av civil olydnad till. Fanns verkligen ingen överordnad, någon bakjour att ringa till? ("Hej, det är barnmorskan Lena, jag tror att doktor X har fått hjärnsläpp här och någon håller på att dö. Jag behöver support omedelbart!")  

Gråta får personalen göra när de är på handledning. Eller i personalrummet.Eller på toaletten. När de är i sjukrummet ska de vårda, hjälpa och agera. Hur var det nu, med Hippokrates ed:  Ibland bota, oftast lindra, alltid trösta. Jag skulle vilja lägga till användning av sunt förnuft, civilkurage och personligt ansvarstagande på den listan.

Så avslutar Hippokrates: "Om jag nu håller denna min ed och ej brister däri, så må det förunnas mig att glädja mig åt livet och min konst, aktad av alla människor i alla tider. Men om jag bryter och blir menedare, då må motsatsen bli min lott."

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...