Nolltolerans som leder till ökad tolerans?

Se Nollvisionsdebatten från videoarkivet, från den 28:e minuten. Jag talar från slutet av den 35:e minuten.

Idag diskuterades Maria Abrahamssons, numera Kjellbergs motion om nolltolerans mot svordomar och könsord.

I mitt anförande tackade jag utskottet för en god behandling och yrkade bifall till utskottets punkt två, där man med anledning av motionen uppdrar åt presidiet att när man ser över kyrkomötets arbetsformer beaktar regler i motionens anda.

Dag Sandahl och Fredrik Sidenvall förstod ju inget alls, men deras gruppledare Bertil Murray visade på ett ansvarstagande som är väl värt att notera. Spännande dock att Sidenvall verkade företräda ett slags salighetsaksanpassad konsekvensetik: om någon är på väg att förleda någon till helvetet, bör man ta alla medel i anspråk.

Kyrkostyrelsens 1 v ordf Levi Bergström (s) poängterade att kyrkomötet inte är ett forum där man ska göra sig rolig på andras bekostnad. Vi är många som reagerar på att det fnissas och skrattas åt plumpheter och tvetydiga skämt från talarstolen. En kyrkoherde från Stockholm gnuggade händerna och sa till mig att "det här blir roligt" när debatten skulle starta. Vadå, sa jag. Vad är det som är roligt med det här?

Så den som hade sett fram mot en rolig debatt mellan mig och Dag Sandahl blev besviken.

Hakon Långström (m) höll ett mycket bra anförande som handlade om att även om man har rätt att tala, är det inte säkert att det är rätt att tala.

Maria Kjellberg, Irene Gustafsson, Agneta Brandt m fl talade också väl.

Jerry Adbo (s) talade om maktperspektivet och att härskartekniker av det slag som motionen åsyftar handlar om att upprätthålla patriarkala strukturer.


Efter debatten var det dags för lunch, och Maria och jag blev stående i trapphallen med några ur Frimodig kyrka, Hans Weichbrodt, Berth Löndahl, Bertil Murray och Dan Sarkar, och vi fick tillfälle att tala mer om framtida samarbete och god kommunikation. Vi gick snabbt över till lunchrestaurangen på andra sidan gatan och också Berit Simonsson hängde på. Det var roligt att vi kunde öppna upp och talas vid, vi stiftsgrannar.

Kanske kan vi starta om. Vi tycker olika i sakfrågorna. Vi är fortfarande oerhört kritiska till varandras teologi i somliga delar. Men vi är människor och vill väl för vår kyrka, även om det är på olika sätt. Att ledamöter för Frimodig kyrka inbjöd mig som lunchsällskap uppskattar jag verkligen. En utsträckt hand tar jag gärna emot. Det är en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna utveckla kyrkan, trots att vi ibland tycker olika.

Och jag tror att det var bra att Maria och jag lyfte frågan. Nu har vi rört upp lite damm och det lär väl ha lagt sig till nästa års kyrkomöte. Men lita på att Maria och jag, fiskmadam den yngre, tar fram dammvippan igen om det skulle behövas.


Uppdatering lördag:

Kyrkans tidning
Marias Kjellbergs blogg
Dag Sandahl kommenterar Hakon Långströms inlägg:"Jag undrar en del över högerpolitiker som tar upp vänsterideologi. Såg vi inte ett exempel på sådant i en ölhall i München för 90 år sedan? Och tosigheten att den som är kränkt alltid har rätt till sin kränkthet torgförs också från högerhåll!!! Själva föreställningen hade för ett par decennier sedan hanterats som en diagnos på mentalsjukhuset." Dags blogg

Om du inte vet vad som hände vid en ölhall i München kan du läsa det på popularhistoria.se. Att jämföra Hakon Långström med Adolf Hitler är minst sagt häpnadsväckande och är ett tydligt exempel på varför flera av oss på kyrkomötet reagerat kraftigt på Dag Sandahls ordval och argumentationer.

Uppdatering lördag nr 2: Hans Weichbrodt, omnämnd i inlägget, skriver i min fb-inbox:

"Hej Karin!
Kul att bli FBvän med dig. Jag läste din blogg igår kväll o jag delar din beskrivning av vår lunch. Jag tycker du beskrev både problematiken kring våra olika åsikter och positiviteten kring möjligheterna till ett fördjupat samtal väl i ditt stycke ang. lunchen i din blogg. Citatet "kanske kan vi börja om på nytt" är intressant och tankeväckande. Jag ser fram emot ett fortsatt samtal som är både ärligt och respektfullt på samma gång. Om du mot alla odds skulle ha intresse av att dela det jag skrev här med andra så är det helt ok för mig. Med önskan om en god helg för dig!
PAX Hans Weichbrodt! "

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...