Premiär för nya vigselordningen

Flera medier, bland annat SR Sjuhärad (som föredömligt finns på twitter) har uppmärksammat att vi i lördags hade en gudstjänst i S:t Lukas kyrka i Skövde med välsignelse av ingånget äktenskap. Det nya är att det var två kvinnor, som alltså redan var borgerligt vigda. Men nu fick vi använda delar av den nya vigselordningen som bara är tre veckor gammal.

Det är inte mycket som skiljer. Istället för "man och kvinna" säger man "äkta makar", och verserna ur Matteus 19 är inte obligatoriska. Ett par nya bibelställen är införda, t ex Joh 15:9-12

"Jesus sa: Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek, så som jag har hållit min Faders bud och är kvar i hans kärlek. Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och er glädje bli fullkomlig. Mitt bud är detta: att ni ska älska varandra, så som jag har älskat er. "

Och 1 Joh 4: 7

"Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud."


Så berättar Dagen att Missionskyrkan öppnar för samkönade par. Än så länge kan enskilda församlingar visserligen vägra, men det är helt klart ett steg i rätt riktning.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...