Utan fördomar i Bryssel och i svenska kyrkosamfund

Jag läser reaktioner på att Eva Brunne valt till Stockholms biskop och blir helt mörkrädd. Herren ska svara med moteld, läser jag på en blogg, och i kommentarerna flödar bibelcitat om förrädiska kvinnor som tror sig vara profetissor och som förleder människor till otukt.

Eva Brunne lever i registrerat partnerskap, men det är oklart om det är för att hon är kvinna eller för att hon är lesbisk som hon upplevs som särskilt hemsk. När man läser Dag Sandahl på dagen.se kan man få uppfattningen att det är medlemmarna i RFSL och redaktionen på QX som röstat.

När jag läser somliga uttalanden skäms jag för att vara en del av den världsvida kyrkan. Jag kan ta avstånd, men jag kan göra mycket mer. Jag kan opinionsbilda, jag kan informera, jag kan ge röst åt en annan bibeltolkning och människosyn än den som alltför ofta ges uttryck för i kyrkliga kretsar. Också jag har ansvar för att samtalet förs på en respektabel och anständig nivå. Att hota med helvetet, som några av mina medkristna gör, tycker jag varken är hederligt eller kristet.

Åter igen: Vår frälsning beror INTE på vår sexuella orientering eller vad vi har för hållning i äktenskapsfrågan eller om vi känner någon bög eller om vi röstar på Kristdemokraterna. Den beror endast på att vi bekänner Jesus som Gud.

Men det är en uppmaning från Jesus själv att vi ser till dem som har svårigheter i samhället. En sån grupp är homosexuella, bisexuella och transpersoner. RFSL:s ordförande Sören Juvas blev nyligen misshandlad i Moldavien. Inte ens i Europa är det självklart att Pridefestivaler kan genomföras.

Nu pågår valet till EU-parlamentet. Vad är viktigt? Klimat, javisst, men hur kan vi lägga ner mer energi på granarnas miljö än på våra medmänniskors absolut viktigaste närmiljö, att kunna leva fritt utan risk att bli nerslagen på öppen gata?

RFSL har gjort en undersökning, Utan fördomar i Bryssel?, om våra EU-kandidaters uppfattningar i olika frågor som rör speciellt hbt-personers rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Den bör läsas med bakgrund av att somliga kandidater tycker det är självklara frågor, men det är frågor som ska drivas nationellt och inte på EU-nivå.

Frågor som tas upp är om EU-kommissionens föreslagna direktiv mot diskriminering på grund av bland annat sexuell läggning, fri rörlighet för samkönade par, gemensam lagstiftning mot homofobisk och transofobisk hets och hatbrott, gemensam lagstiftning om rätt till juridiskt könsbyte för transsexuella, och att EU ska arbeta aktivt för att upprätthålla respekten för hbt-personers rättigheter runt om i världen och i synnerhet för att länder avkriminaliserar homosexuella handlingar.

Jag tänker rösta på Folkpartiet Liberalerna. Vi tror på ett starkt EU, därför att vi tillsammans kan påverka. Mänskliga rättigheter och klimat hör till frågor som mår bäst av att ventileras på högre nivå och inte gömmas undan i nationella parlament.
Av Utan fördomar i Bryssel? framgår att ingen av FP:s kandidater har svarat nej på RFSL:s frågor. Nuvarande parlamentariker Olle Schmidt har aktivt tagit egna initiativ i hbt-frågor.

RFSL bedömer att "Folkpartiet Liberalerna är det parti som är mest tydligt med hur man vill driva hbt-frågor inom EU. Partiets översta kandidater har svarat på ett likartat och genomgående positivt sätt på RFSL:s enkät, vilket tyder på en hög medvetenhet som hbt-frågorna."

RFSL
Rapporten Utan fördomar i Bryssel
Gregorius Rex: Coola Dag går i fällan
Senapsfrön och fikonspråk
Dagen.se

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...