Hur man blir hel

"Tänk dig att du sitter i rullstol, eller har svår astma, och så får du veta att gud kan gripa in i ditt liv och göra dig helt frisk. Existens träffar Linda Bergling som under många år praktiserat som helare. Med bas i Sverige är hon ofta ute på resor runt om i världen för att predika omvändelse och hela människor med hjälp av Jesus.

Är det möjligt med mirakel? Kritiker finns både bland medicinska forskare och organisationer som Vetenskap och folkbildning. De menar att bara för att det ibland är svårt att förklara, betyder det inte att det är gud som helar."

Se Existens i SVT 2 kl 20.00

Även i SVT24 10/9, SVT24 11/9, SVT2 13/9 och SVT2 14/9

SVT:s webbplats

Jaja, jag tycker att Linda verkar vara en sympatisk person. Men jag får inte ihop hennes tal om flödande kärlek med det hätska tilltal hon ger sina patienter i gudstjänstlokalen.

Det vore också intressant att få veta hur mycket den karismatiska rörelsen lägger på utveckling av vetenskapligt belagd sjukvård.

Jag funderar också på människosynen hos dessa helandeivrare, som t ex Linda som menar att "allt blir helat i evigheten". Men vad Linda ser som defekt hos mig kanske inte jag ser som defekt hos mig själv?


Vad tror du om helande?
Praktiskt och bra men funkar bara for troende.
Bara kvacksalveri och borde vara olagligt i Sverige.
Bra metod att ta ner sjuktalen i Sverige. Ska tipsa Forsakringskassan.
Tror helt, har testat och det funkar.
Testa garna, men kombinera med vetenskaplig sjukvard.
Att be Gud om att sjukvardspersonalen gor ett bra jobb ar det basta alternativet.
Bryr mig inte alls.
  
pollcode.com free polls

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...