Kommunikation

Stockholmarna får det jobbigt att ta sig till jobbet. Som icke-stockholmare tänker jag inte alltid på att det faktiskt är avstånd i Stockholm. Det går ju så fort med tunnelbanan. Per, till exempel, som jag tänker bor i Stockholm (fast det egentligen är Haninge) har verkligen två mil till jobbet, som jag tänker är i Stockholm.

Själv pendlar jag med bil till mitt jobb. Just nu är det motorvägsbygge mellan Skara och Axvall vilket gör att resan tar tio minuter längre än normalt. Men det jag förlorar i tid 2008 kommer jag att ta igen 2009, tänker jag.


En annan form av kommunikation är konsumentmakt. I Piteå har en sommarjobbande lärarstudent på OKQ8 reagerat på försäljningen av porrtidningar och facket varslat om blockad. Nu har också kulturchef Hans Hansson i Piteå kommun(som för övrigt var med och startade det manliga nätverket mot våld mot kvinnor) engagerat sig och hotat med bojkott. Då gör arbetsgivaren en pudel - tar bort tidningarna och uppmanar dessutom andra handlare att följa hans exempel.

- Efter Hans Hanssons insändare i PT, där han skrev att han tänkte bojkotta oss och dessutom försöka förmå alla kommunanställda att göra samma sak, började vi fundera, berättar chefen för bensinstationen, Mikael Åström, för dagen.se.

Konsumentmakt är bra. Macken är numera porrsanerad och det är huvudsaken. Men jag kan också konstatera att könsmaktsordningen tar sig uttryck också här. För hur många insändare hade kvinnojouren eller andra feministiska grupper behövt skriva innan arbetsgivaren hade reagerat?

Se också aftonbladet med blogglänkar.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...