Fallet Engla: ingrep Gud?

En fråga till mig:

"Jag är mer intresserad av denna svenska prästens, Karins, förklaring varför hennes ALLSMÄKTIGE och GODE gud inte stoppade den avskyvärde mördaren från att ta lilla Englas liv och kasta ut hennes oskyldiga kropp i skogens kalla snö! Jag ber Karin att för oss andra försöka kringgå teologernas teodicéproblem och förklara på vilket sätt hennes gud tänkte och varför denne agerade som den gjorde i detta specifika fall. Enligt min mening borde den allsmäktige guden ha stoppat mannens agerande i tid för att rädda lilla Englas liv OM guden är GOD! Nu skedde inte så. Alltså om Karins gud är allsmäktig så är den inte GOD, eller så är den inte ALLSMÄKTIG. Vill gärna höra en svensk prästs åsikt om detta! Jag accepterar inte teologernas Privationsteori(privata boni), den är inte trovärdig.
Mvh Lars Rudström"

Karin svarar: I den apostoliska trosbekännelsen läser vi "Vi tror på Gud Fader allsmäktig". Vad menar vi med det? Menar vi att Gud griper in vid orättvisor och elände? Jag tror inte att någon tänker så, men vi skulle egentligen vilja. Varför räddade inte Gud Engla, Pernilla och alla andra mördade människor? Varför tillät Gud förintelsen, tsunamin, folkmordet i Ruanda och andra hemskheter?

Frågan är befogad, men vi kanske bör bredda frågan: varför mördas människor? Varför sker naturkatastrofer? Varför är livet underbart men så sårbart? Hjälper det oss att sätta Gud på de anklagades bänk?

Svaret hittar vi möjligen i 1 Moseboken. Gud skapar gott ur kaoset. Det är en grundprincip. Människan skapas - inte som robotar eller marionetter, inte med inopererade godhetsdatachips, utan som varelser med en fri vilja. Till den fria viljan finns samvetet.

Gud har alltså lämnat till oss människor friheten att välja. Det är inte alltid det blir rätt. Paulus skriver om det goda som han vill men som han inte gör, och om det onda som han inte vill som han gör ändå. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel, ibland blir det jävligt fel. Gud skapar i motvind, som vår biskop Erik brukar säga.

Nu pratas mycket om psykisk sjukdom och personlighetsstörningar, om man kan rå för sina handlingar eller om man är slav under sina impulser. Jag tänker ändå att man isåfall har ett ansvar att söka hjälp. Människor i omgivningen - anhöriga, sjukvårdare osv har också ett ansvar.

Frågan om ondska kommer också in här. Om Gud är hundraprocentigt allsmäktig, var kommer då ondskan in i bilden? Då måste ju ondskan vara en del av Gud själv. Det tror inte jag. Jag tror att det finns en princip som står emot Gud och det goda. Kalla det sen djävulen, motguden eller vad som.

Om både gott och ont finns i Gud, eller om det bara finns ont eller bara gott i Gud diskuteras och tänks genom hela bibeln och i historien därefter. Inte minst Jobs bok är väl värd en genomläsning.

Är Gud aktiv? Jag tror att Gud är aktiv genom kraft till alla människor som finns runt Englas familj. Jag hoppas också att Englas anhöriga kan känna något av Guds omsorg genom dem som finns runtomkring.

Vi är inte utlovade ett liv på en räkmacka. Men vi är utlovade att vi inte är ensamma.

Det finns en berättelse som jag tycker är talande. Det var en man som satt i ett hus, och det började regna. Det blev snart översvämning och källaren fylldes med vatten. Mannen var dock from och litade på Guds hjälp. Det fortsatte regna och första våningen började fyllas med vatten. Nu kom en räddningsbåt och man ropade till mannen att komma ut. Nej, sa mannen, min Gud ska rädda mig. Räddningsbåten åkte iväg.

Det fortsatte regna, och övervåningen fylldes med vatten. Nu kom en räddningshelikopter och man ropade till mannen i megafon att klättra upp på taket för att bli räddad. Nej, sa mannen, min Gud räddar mig. Så var hela övervåningen vattenfylld och mannen klättrade ut på taket. Helikoptern kom tillbaka och bönföll mannen att komma med. Nej, sa mannen, min Gud ska rädda mig, det vet jag.

Mannen drunknade såklart, och i himlen frågade han Gud med besvikelse i rösten varför Gud inte hade räddat honom. Vadå, sa Gud. Jag skickade både räddningsbåt och räddningshelikopter, men du ville ju inte följa med!

Så tror jag det kan vara. Guds vägar är outgrundliga. En bra film som behandlar detta tema är Life of Brian. Den brukar vi visa för konfirmanderna.

Uppdatering: Läs intervjun med Ann Heberlein i SvD om eget ansvar.

Andra bloggar om , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...