Årets sämsta dag, hittills

Hela hösten och vintern har jag irriterat mig på folk som inte kan ha reflexer på sig när dom är ute och går, och folk som cyklar utan ljus. Exakt hur tror ni att ni ska synas? Speciellt när det regnar och asfalten blir spegelblank. Strax före jul hejdade jag en gubbe på cykel i centrala Skara och frågade om han trodde att han är osynlig. Samma kväll gick jag bananas på en småbarnsmamma som seglade fram mitt i vår gata med barnvagn och allt, utan reflexer.

Det är bara att vänta på att olyckan ska vara framme. Och nu har det hänt. Imorse var jag på väg till Kyrkans hus i Skövde och svängde som vanligt vänster vid Rådhusgatan. Och jag fick tvärstanna. Inte för att det var en ny snygg skyltning på Hem och Hobby, utan för att en cyklist utan ljus kastade sig ut på övergångstället. Jodå, jag ställde mig naturligtvis på bromsen, men det gjorde inte människan i bilen bakom. Vart cyklisten tog vägen? Borta med vinden.

Tog mig igenom prästsamling och ledningsmöte utan att ha någon direkt koll. Företagshälsovårdsrepresentanten befallde "akuten. NU.", så en av våra diakoner körde mig till akuten. Efter tre och en halv timma i fixerat läge (med avkoppling i röntgenmaskinen) kunde konstateras att jag inte är skadad i nacken, men att jag har hjärnskakning.

Så totalt onödigt. Jag hade massor att göra på eftermiddagen. APT, syföreningen, diverse mail och statistiken som ska in. Bättre vett i trafiken, tack!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...