Helighetsföreskrifter. (Hbt&bibeln del 4)

Förutom sodomsberättelsen brukar man ta fram 3 Mos 18:22 och 20:13 när man talar om homosexualitet mellan två män. De är insatta i de sk helighetsföreskrifterna, dvs regler om offer, präster, vilka djur som är rena och orena, samt vilka relationer mellan människor och djur som är tillåtna. Här finns tydliga exempel på fördömande av homosexuella handlingar. Men hur ska vi se på de regler som sattes upp för israeliterna? Har de relevans för oss idag?

Ur Svenska kyrkans teologiska kommittés samtalsdokument om homosexuella och kyrkan:

Det har ändå funnits en livlig diskussion bland exegeter om hur man ska tolka dem och vilken relevans de har för bedömningen av homosexualitet idag. De flesta forskare är överens om att eftersom dessa förbud förekommer i helighetsföreskrifterna måste man ta hänsyn till dem, inte bara som etiska regler i vanlig bemärkelse, utan som regler med kultisk relevans. Det ord som översätts som "något avskyvärt" (to'eva) är en tekniskt term för något rituellt eller etiskt orent.

Exegeterna har olika uppfattningar om vilka slutsatser som bör dras av detta. Vissa menar att ordet förmodligen syftar på någon form av tempelprostitution och att det förkastliga i sammanhanget är kopplingen till avgudadyrkan. Andra påpekar att syftet med helighetsföreskrifterna inte bara var att avvärja avgudadyrkan och bevara det israelitiska folkets särart. Den rituella renheten hade med relationen mellan olika sfärer i livet att göra. Det framgår av att andra handlingar förbjuds i samma sammanhang utan koppling till avgudadyrkan. Det gäller till exempel förbuden mot incest och mot att ligga med en kvinna under menstruationen."

Prästkollegan Karl af Hällström skriver:
"Homo- och för den delen heterosexuella handlingar förekom som en form av fruktbarhetsrit i israeliternas grannars avgudadyrkan, och de blev därför förbjudna, liksom en hel mängd andra former av avgudadyrkan, för att inte
israeliterna skulle förledas in på orätta vägar. I samma sammanhang förbjuds
också trolldom, människooffer och annat som vi har lättare att känna igen som
gudstjänstformer.
En annan bakgrundsfaktor till detta stadgande är den patriarkaliska samhällsstruktur som rådde. Det var viktigt att ingen avvek från sin plats - att husfadern rådde över sin familj, att kungen eller motsvarande ledare rådde över folket och att Gud rådde över kungen - för annars hotade kaos och anarki. --- Ett primitivt samhälle känner sig otryggt och hotat då den fortplantningspotential, som den är så beroende av, hotas av homosexuellt beteende."

Och en annan prästkollega, Lars Arnell:
"Ibland hör man argumentet att Gamla testamentets helighetslagar skulle vara ogiltiga i vår tid, med avseende på den juridiska och rituella tillämpningen, men ännu äga giltighet när det gäller den etiska tillämpningen. Men denna hermeneutiska princip (princip för tolkning) har inte sitt upphov i själva
bibeltexten, utan har konstruerats i efterhand av konservativa kristna i en
specifik teologisk tolkningstradition som inte är generellt förpliktigande."


Vi måste alltså ta ställning till dels om det som beskrivs i 3 Mos handlar om homosexuella relationer liknande dem vi har idag (och då menar jag med möjligheten att kunna leva i en trofast jämlik relation), och om renhetsföreskrifter för israeliter gäller för alla människor i alla tider.

Om man svarar ja på den sista punkten, får man problem med urval och tolkning för resten av texten. Då skall man också bejaka och önska lagstiftning i enlighet med följande:

"Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren." 3 Mos 18:19
"Om någon av israliterna slaktar en tjur, ett lamm eller en get i eller utanför lägret utan att först föra djuret fram till uppenbarelsetältets ingång för att ge det som en offergåva åt Herren inför hans boning, skall det tillräknas honom som blodskuld. Han har utgjutit blod, den mannen skall utstötas ur sitt folk." 3 Mos 17:3
"Om någon av israeliterna eller av invandrarna som bor hos er äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som har gjort det och utstöta honom ur hans folk." 3 Mos 17:10
"När grödan bärgas i ert land, skall du inte skörda ända ut i åkerrenen, inte heller ska du samla in de sista axen av skörden." 3 Mos 19:9
"Du ska inte så två slags säd i din åker. Du skall inte bära kläder som är vävda av två slags garn." 3 Mos 19:19
"Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller ska ni tatuera er." 3 Mos 19:27
"Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden." 3 Mos 20:10
"Prästerna får inte raka någon del av sitt huvud, inte heller klippa av skägget eller rista märken på sin kropp." 3 Mos 21:5
"Om dottern till en präst vanhelgar sig genom prostitution, vanhelgar hon sin far. Hon skall brännas."
"En trollkvinna skall du inte låta leva." 2 Mos 22:18

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...