Idag ska vi tala om sodomiter. (Hbt&bibeln del 2)

"Det går inte att räkna dem alla som har trakasserats, torterats och tagits av daga på grund av 1 Mos 18f."

Så skriver Jesper Svartvik, docent i Nya testamentets exegetik i sin bok "Bibeltolkningens bakgator. Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid." En sodomit har förr i tiden (Petrus Damianus 1006-1072) definierats som en person som praktiserar homosexualitet och tidelag. Men vad handlar berättelsen om Sodom och Gomorra om egentligen?

Två änglar kom till Sodom för att kolla läget. Abrahams bror Lot tar emot dem och erbjuder mat och husrum. Stadens invånare får höra talas om Lots gäster och kräver att Lot ska skicka ut dem, så att de ska kunna ligga med dem - alltså våldta dem.

Lot bönar och ber att han ska få skicka ut sina ännu orörda döttrar. Men grannarna skriker: "Ur vägen med dig!" och vill ge sig på Lot istället. Änglarna drar in Lot i huset, ber Lot samla ihop sina anhöriga: "Herren har hört ett stark klagorop från denna ort, och han har sänt oss att ödelägga staden."

Vad är den stora synden i Sodom, alltså? Jesper Svartvik fortsätter:

"...hade denna berättelse handlat om homosexualitet skulle varje form av avståndstagande från män som våldför sig på kvinnor innebära ett kategoriskt avståndstagande från allt heterosexuellt samliv. Kan parallelltexten i Dom 19 (där en kvinna blir våldtagen hela natten) användas som belägg för att heterosexuella relationer är syndiga? Sodomiterna i berättelsen är värda läsarens missaktning - men inte därför att de är homosexuella utan därför att de behandlar sina gäster illa." (s 278)

Nej, man behöver inte vara disputerad exeget för att se att det bedrövliga i texten är att

1) gästerna hotas av våldtäkt (av bögar eller straighta - må så vara, lika hemskt vilket) och
2) döttrarna erbjuds av sin far vara sexobjekt (till bögar eller straigta - må så vara, lika hemskt vilket)

För att leta vidare efter referat till Sodom inom Bibeln självt:
Första testamentet:
Jes 1:9 - det förekommer orättvisor och förtryck
Jer 23:14 - äktenskapsbrott, de far med lögn, ger ogärningsmän stöd
Hes 16 - hjälper inte den som är svag och fattig
Salomos vishet - avvisat obekanta vandrare
Syrak 16:8 - övermod

- alltså inga ledtrådar om en homosexuell livsstil, snarare handlar kritiken om främligsfientlighet.

Evangelierna:
Matt 10: anledningen till att det gått illa för Sodom nämns inte. En symbol för dem som ska dömas på domens dag. (Samma i den lukanska parallelltexten.)
Matt 11: om underverk hade skett i Sodom, hade staden stått kvar
Luk 17: folk åt, drack, köpte och sålde, planterade och byggde.

- alltså inga ledtrådar om en homosexuell livsstil, snarare handlar kritiken om att inte ta emot Jesus och hans lärjungar.

Breven:
Judas 7: onaturligt umgänge (ordagrant "att få efter annat kött".) Det behöver inte innebära ett kött av samma kön, utan René Kieffer har menat att det handlar om en sexuell förbindelse mellan människor och änglar.
2 Petr 2: de ogudaktiga har inte ögon för annat än lösaktiga kvinnor.

- alltså inga ledtrådar om en homosexuell livsstil, snarare handlar kritiken om "lösaktighet".

En sodomit kan alltså uttydas som en ogästvänlig typ, men kanske snarare som en som utför sexuella övergrepp. En parallel finns i berättelsen i Domarboken. Där är det "bihustrun" som skickas ut för att våldtas "hela natten ända till gryningen", ett övergrepp som hon inte överlever. Och inte bara grannarna ska ha en snigel i ögat, utan också de som erbjöd sig att tillhandahålla kvinnorna.

Läs också Kalles kommentar till texten.

Andra bloggar om: ,
, intressant

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...