Highlights från kyrkomötet

Så här några dagar efteråt känns det lättare att överblicka vad jag egentligen har varit med om. Imorgon ska jag dessutom berätta om mina intryck för kollegerna i kontraktet, så jag får samla mig lite.

Själva stämningen är värd att kommentera. Högtidligt på ett sätt, men samtidigt familjärt och avspänt. Det har tänt till vid ett antal gånger. Valberedningen naturligtvis, och när Björn Söder (sd) och Dag Sandahl (FK) i plenum argumenterade för sverigedemokraternas medverkan i utskotten. Olle Burell (s) var uppe och tog bland annat upp att sd tidigare lagt honom på en svart lista för att han uttalat sig positivt om invandrare. Söder borde här ha tagit tillfället i akt och replikerat. Den som tiger samtycker - eller?

Söder yrkade på att valberedningens förslag skulle återgå till valberedningen. Men att Dag Sandahl ställde sig på sd:s sida gjorde nog en hel del för att voteringen skulle utfalla till sd:s nackdel.

Ytterligare en gång skulle det hetta till, också nu med Frimodig kyrka inblandade. Läronämnden skulle väljas, och FK förde fram kandidater som Anders Sjöberg, Stefan Gustavsson, Bengt Holmberg och Dag Sandahl. Ytterligare en gång blir det tydligt hur litet inflytande dessa människor har på vår svenska kyrka.

Röstsiffror: Valberedningens förslag:
Kajsa Ahlstrand 218, Edgar Almén 219, Curt Forsbring 219, Christina Grenholm 219, Ann-Cathrin Jarl 211, Karin Johannesson 217, Fredrik Lindström 217, Jesper Svartvik 215.

Frimodig kyrkas förslag: Anders Sjöberg 31, Dag Sandahl 37, Tomas Bokedal 20, Bengt Holmberg 27, Stefan Gustafsson 29.....

Men omröstning med slutna valsedlar blev det alltså, och flera irriterade sig över att utskottsarbetet blev lidande på grund av de högkyrkligas behov av markering.

Bilden: En disclaimer är på sin plats. Jag var jätteglad över att Nämnden för utbildning, forskning och kultur skulle få en kvinnlig ordförande. Men när jag kollade hovfotografens nytagna bilder på alla ledamöterna upptäcker jag att Britas Lennart Eriksson (socialdemokrat från Västerås) är en man. Hoppsan, där kunde jag gjort bort mig. Hakon blev 1:e vice ordförande i denna nämnd - roligt! Också roligt med tre representanter för Skara stift: Mari Lönnerblad som ordinarie ledamot och Katarina Ramnerö Ödestad och Gudrun Carlsson som ersättare. Biskop Erik med som biskop. I kyrkostyrelsen har vi kvar den alltid lika entusiastiske Gunnar Prytz.

Här är alla godingarna från Skara stift. Men imorgon ska jag prata mer om motionerna än om allmänt skvaller. Tror jag. Mohaaahaaa....

Andra bloggar om:
,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...