Ta tillbaka Jesus! /Inlägg av Walentine

Efter att nu sett tv3 programmet som handlade om en massa olika partier känner man att man har man ganska mycket att säga om det, men jag tänker hålla mig till en sak och det är det narr den kvinna som kallades sig kristen fick utstå.
Strunt samma i vad hon sade eller tyckte, men att hon ens behövde försvara sig för sin tro är något enormt sjukt och det bevisar egentligen bara hur rätt jag och andra har när vi säger och skriver att det är dags att ta tillbaka Jesus dit Han hör hemma.

Dom som var med i Insider på TV3 var självklart med för att de är "lustiga" men synen på kristendomen är idag mycket mörk i mångas ögon och det är för mig totalt obegripligt att ingen gör något. Har man inte förstått vilket förakt det finns hos många när man talar med dom om religion och tro.
Varför har det blivit så? Jo, enkelt förklarat för 2 saker.

1. Vi lever i ett samhälle där respekten för människan blivit allt mindre. Sådana samhällen blir hårda och kalla och det är exekt dit vi går just nu. Att då komma ut med att man tror på Jesus är i mångas ögon att vara svag. Självklart beror detta på att kunskapen om religion är extremt dåligt och då blir det tyvärr så att den som kallar sig muslim och är självmordsbomare är det samma som en person som kallar sig kristen och går i kyrkan någon söndag då och då. Man ser ingen skillnad på religioner, personer eller tro utan allt "religiöst" blir skit.

2. Det finns idag 2 grupper av kristna. En grupp är dom som tror på Jesus för att få stöd och som ser kristendomen med glädje. Det är den gruppen som mer bryr sig om respekten och kärleken än om homosexuella ska få gifta sig.
Sedan finns den andra gruppen, dom kallar sig också kristna. Dom skriver ledare i tidningen Världen Idag och dom står och skriker om cancersvulster på Öland. Dom sprider förtal, lögner och förvriden propaganda och dom gör det samtidigt som de skriker "Halleluja" var och var annan minut och de höjer sina händer och gråter för Ulf Ekman har sagt att de ska göra så.
Slå nu ihop okunskapen i punkt 1 med grupper i punkt 2 och vad händer? Jo för en stor del av de som inte vill eller orkar sätta sig in i hur saker ligger till blir en kristen allt möjligt spännande och märkligt. För dessa människor är du som kristen det samma som fanatiker som knappt kan gå på toaletten själv utan hjälp av Bibeln.

Därför är det så viktigt att de som jag kallar Kristna (jag skriver alltid "Kristna" när jag skriver om Carin Stenström människorna) aktivt börjar visa sig. Det som gjort nu räcker inte. Det handlar inte om någon värvningskampanj för Svenska Kyrkan utan det handlar om att visa att tro kan vara någonting gott och på samma sätt som jag slåss för mina rättigheter att vara homosexuell överallt så ska en kristen kunna vara det utan att skämmas.
Jag är inte vare sig "kristen" eller kristen men jag har fått för mig att jag lever ganska mycket som Jesus ville man skulle leva, och jag tror att Han idag samtidigt är mycket irriterad på hur vissa "kristna" missbrukar Hans namn för att sprida sin eget rena skitsnack.
Herrejösses, den enda gången kristna nämns i TV är ju när "kristna" protesterar mot homosexuella! En utomstående kan lätt tro att det är det enda Bibeln handlar om (oavsett vad Världen Idag skriver vet vi ju att det står lite mer där i)

Så kom igen nu! Se det som en Priderörelse. Stå upp för kristendomen! Jag är med er! För många av er har stått på min sida. Varför inte slåss för respekten tillsammans?

Walentine Andersson

P.s Tänkte först skicka in denna till Kyrkans Tidning men ingen tidning i hela världen verkar tycka att jag säger något bra så jag strunta i att skicka in den och lade den här istället D.s

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...