Fråga om Tomasevangeliet /Inlägg från Walentine

Jag såg filmen om Judasevangeliet häromdagen och började då bli väldigt intresserad av alla andra evangelier och framförallt om Tomasevangeliet. Jag har ju förstått att det varit lite "bråk" om detta evangelium men efter att ha läst lite på nätet så fick jag för mig att det ju finns väldigt mycket bra i detta evangelium. På wikipedia kan man ju läsa:

Huvudtanken i "evangeliet" är att Guds rike finns mitt ibland oss och i oss själva - tanken om självkännedom blir därför av central betydelse - och den som söker han skall finna

Då jag är nybörjade och väldigt nyfiken på allt som rör detta så skulle jag bli glad om ni som kan mer av detta än jag kunde lämna era synpunkter på det hela.

Jag hittade föresten en översättning av Tomasevangeliet och jag fastnade för vers 34:

Jesus sade: Om en blind leder en blind, faller båda i gropen.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...