Snödroppar!

Snödropparna har kommit upp i min rabatt!

Känner att jag inte har hunnit blogga den här veckan så mycket som jag skulle behövt. Har ägnat mycket tid åt debattartikeln. Jag har fått många positiva reaktioner, men också blivit anklagad för fascistretorik och översittarfasoner. Det gör inte så mycket, huvudsaken är att det diskuteras. Jag är glad över de möjligheter jag har att diskutera lösningar och förslag med mina meningsmotståndare på ett lugnt och konstruktivt sätt. Även på vestibul.com går vågorna höga.

Det som mera stör mig är att jag tillskrivs åsikter som jag inte har. Till exempel att jag vill "kasta ut". Det har jag aldrig offentligen sagt eller skrivit. Men tydligen är det så provocerande att någon problematiserar att det är enklare att tro att jag verkligen vill "kasta ut". Nåja, det är väl snarare så att vissa ställt sig utanför alldeles på egen hand. På en del ställen har jag också märkt att man har citerat mig felaktigt. Det är allvarligt, och om fenomenet är utbrett i bloggosfären, bör vi alla vara mer noggranna med att kontrollera källor.

Till det mer kuriösa: på någon blogg skrivs det att jag bodde på Smålands nation när jag pluggade i Lund. För den som inte vet innebörden, skulle det betyda att jag röstar till vänster om socialdemokraterna. Även på blogrankers där jag en gång registrerade min blogg påstås jag i kommentarerna ha en klippochklistrareligion, samt driva en politisk vänsterblogg. Men HALLÅ. Vad bra om de åtminstone hade kunnat kolla mina länkar. FISK betyder "Folkpartister i Svenska kyrkan". Och nej, jag bodde inte på Smålands utan helt medelklassigt i en egen bostadsrätt. Och var med i Västgöta Nation, förstås, och var faktiskt tjänsteman där ett år. Onsdagsslabbet - bra övning inför framtida diakonala utmaningar.

Nu till något annat. Någon har uppmärksammat mig på att det finns ett flertal anonyma, religiösa bloggar med ...hm... annorlunda innehåll. Jag tycker det är svårt att veta om det handlar om ironi eller om avsikten är allvar, när man inte ser en konkret person bakom. Gå in på bloggtoppen och kolla.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...