Dödshjälp aktuellt igen

Ikväll visar SVT Tom Alandhs film Jocke hette Sussis man. Den handlar om Jocke som blir förlamad efter en trafikolycka, kämpar med sig själv och omvårdnadsmyndigheterna för att få leva ett dräglig liv, men orkar inte och får så småningom hjälp att dö på en eutanasiklinik i Schweiz.

Jag skrev i somras om eutanasi här och kan fortfarande känna en viss kluvenhet. Men det är ju helt sjukt att folk ska vilja dö för att de inte får tillräcklig vård och omsorg!

Föreningen Rätten till vår döds ordförande Gunnar Silwersvärd kommenterar ovan nämnda dokumentär så här:

"Programmen handlar om den totalförlamade Joakim Alpgård, som slapp sitt
fruktansvärda lidande genom dödshjälp över Dignitas. Fundera en stund över de
ofattbara plågor och svårigheter ett totalförbud för dödshjälp leder till för en
enskild människa!"
Men legaliserad dödshjälp kan leda till att den negativa synen på funktionshindrade förstärks. Förtroendet för läkarna och sjukvården minskar ännu mer - vem bestämmer om jag är värd att satsas på? Om jag redan uppfattar mig som en börda för samhället - kommer jag känna "trycket" på mig att begära dödshjälp? Plågorna och svårigheterna ska väl ändå kunna lösas, eller åtminstone lindras i välfärdstaten Sverige! Jag är ändå rätt övertygad om att varje människas livs värde är absolut, och därför måste alla resurser sättas in. Medicin, samtals - och krisstöd och naturligtvis en vettig hemvård.

Andra bloggare om eutanasi:

Yabosid
Politik och Filosofi
Antigayretorik
Whiplash-nyheter (Hannelore)
Sänd mina rötter regn

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...