Svar till Maria, om bibelsyn, tro och respekt

"Karin,Jag känner inte dig, men är det så här svenska kyrkans präster resonerar om biblen, och Gud är det hög tid för ett uppvaknande... Var är din RESPEKT för GUD? Varför är du och dina likasinnade överhuvudtaget med i en kristen kyrka, när det är mer buddistiska m fl religioners tankar som framförs...??? Jo
jag tror jag har en aning varför, men det får bli en annan gång. Jag bara önskar dig att SONEN skall för göra dig fri och att du skall se Sanningen, som alltid har funnits där...Jag vet skillnaden mellan att knappt öppna bibeln och att ändå tro mig förstå att tolka den och att läsa den med respekt och Gudsfruktan. Det är
stor skillnad och man förstår mycket bättre när man först tror... Maria Backman, i en by inte allt för långt från dig."

Svar: Hej Maria. Jag kan inte svara på hur alla svenska kyrkans präster resonerar om bibeln, men jag gör som biskopskollegiet gör, och i en episkopal kyrka som Svenska kyrkan är tycker jag att det har en viss betydelse. Alltså är jag inte så orolig för att min bibelsyn leder mig och andra i fördärvet. Jag är bekännande kristen och medlem i Svenska kyrkan därför att jag tror på Gud som treenig, Jesus som uppstånden Herre. Jag känner prästkallet och har också fått det bekräftat genom prästvigning. Buddhismen är jag inte så hemma i, så några buddistiska tankar tror jag inte att jag framför. Däremot talar man ju en del numera om "meditation" även i kristna sammanhang, om det kan ha förvirrat dig. Hos oss innebär meditation naturligtvis bön till ovan nämnda Gud. Jag hyser full respekt för Gud och har en god relation med honom. Så du kan vara lugn i vissheten om att jag tror på Gud och läser bibeln varje dag. Bästa hälsningar från Karin

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...