Fortbildar mig

Idag har vi pratat om ungdomskulturen och vad den gör med oss. Jag har lärt mig en del jag inte visste om invandrarkulturen, att det finns en sida som heter flicka.nu för tjejer som lever i två kulturer, och varför det är viktigt att jobba med tonåringarnas jag.

Det har förfasats en del idag över internet, dataspel och dokusåpor, men jag tycker fortfarade att det finns värre fenomen. Vi är iallafall medvetna om problemen.

Psykoanalytikern/teologen Egon Rommedahl som föreläste för oss var både rolig och smart. Svarade på massor med frågor och ritade bra bilder så att man fattar. Dissade Freud på dom flesta punkter. Kommer plötsligt ihåg en sajt som jag fick tips om för ett tag sen, existens.nu som handlar om existentiellt inriktad terapi. Hm. Existentiell smärta kan inte medicineras bort. Det är där som vi teologer kommer in.

Lunch: Fiskgryta med tomater, ris och sallad. Middag: Bruschetta, citruskyckling, ugnsbakad potatis, exotiska frukter med limegrädde.

Tokspelat flygel en timma. Ska kolla vad bloggvännerna haft för sig idag, sen blir det sova.

Edit.:ändrade länken till den riktiga: www.existens.nu. :)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...