Hittat i gästboken

Hej Karin! Jag undrar om du som "modern" kvinnlig präst tycker om följande saker:Finns det ett helvete?Hamnar alla som inte är goda kristna i helvetet?Är Gud både god och "ond"?Kan man som bokstavstroende ta emot nattvard från en kvinna?Vad är din inställning till sexuellt umgänge utanför äktenskapet, t.ex. att ha sex innan man är gift/att vara sambo?

Svar: Tack för dina frågor. Var och en av dom skulle man kunna skriva en hel avhandling om, men några tankar kan jag ge.
Om helvetet: Det finns många olika tankar i både GT och NT om vad som händer efter döden. Jag brukar lyfta fram Psaltaren 23, Jesu ord till rövaren ("Redan idag ska du vara med mig i paradiset"), och i Johannesevangeliet ("I min faders hus..") Vad som händer med dem som inte vill vara i paradiset vet vi inte. För mig är det rimligt att tro att Gud inte tvingar någon att vara med honom, och då skulle "helvetet" vara en bild eller ett begrepp för den plats i "evigheten" där Gud inte är. Ofta spekuleras det i vilka som kommer till himlen och vilka som kommer till helvetet, men jag tror att det viktigaste är att fundera över sin egen inställning till livet efter detta. Och kyrkans tradition är att hela tiden förkunna Jesu försoning och vår frälsning av tro, ej av gärningar.
Om Gud är både ond och god: I Bibeln finns texter som talar om att Gud inrymmer både ont och gott ("Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn", Gud som dödar Sapheira och Ananias i Apostlagärningarna. Det ses nog idag inte som "gott". Så finns tankar om dualism, dvs en till Gud ond motpart, med den vanligaste beteckningen "djävulen". Själv är jag inne på alternativ nr 2.
Om man som bokstavstroende kan ta emot nattvard av en kvinna: Ska vi vara riktigt bokstavliga nu, så säger Jesus endast: "Ta detta och dela mellan er" (Luk 22), "tag och ät" (Matt 26) . Att överhuvudtaget ha med en präst vid nattvarden finns det alltså inget stöd för i Bibeln, men det är kyrkans tradition. Det finns, som jag ser det, ingen anledning att avstå nattvardsdeltagande för att prästen är kvinna. Kristi kropp och blod är Kristi kropp och blod oavsett vems händer det är som delar det.
Om sexuellt umgänge utanför äktenskapet: Jag tänker att sexualitet hör hemma inom en relation. Idag ser familjer olika ut. Sambos har barn, t ex, och för mig är det väldigt främmande att se dessa barn som avlade i synd. Däremot tycker jag att destruktiv sexualitet (p-i ((Skriver inte ut ordet för att inte få knepiga googleträffar)), incest, våld, etc) ska bekämpas så mycket som bara går.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...