Sverigedemokrater vill riva moskéer?

Svenska kyrkan som statskyrka, helst inga frikyrkor och absolut inga moskéer. Kristendomens värderingar ska vara dom som gäller i samhället. Det är huvuddragen i Sverigedemokraternas kyrkopolitik, skriver Dagen. Svenskarna ska få växa upp i ett kristet land med dop och konfirmation, utan att behöva möta muslimska värderingar.

Sverigedemokraterna har kanske inte sett att det är omöjligt att tala om "en" kristen kultur, eller "dom kristna värderingarna". Det skiljer sig ganska mycket åt. Jag kan känna att jag har mer gemensamt med en troende muslim än en biologistisk och ateistisk naturvetare.

Jag vet inte riktigt vad det är som är kyrkopolitik hos Sverigedemokraterna. Kyrkomötet kan ju inte gärna besluta om att skicka hem alla muslimer. Det sd har gjort hittills i kyrkomötet är att motionera om återinförandet av "Fädernas kyrka" i psalmboken. Men se där, där kan dom ju samarbeta med nomineringsgruppen Frimodig kyrka.

Säga vad man vill om sd, men någon vidare positiv vision om vårt samhälle finns inte.
Gabriella Johansson, som kandiderar till kyrkomötet, säger:
"Jag ser det som ett stort problem att det finns en grupp muslimer i Sverige. Jag tror inte att det går att ordna ett fredligt och tryggt samhälle med så enormt skilda värderingar i olika grupper."


Nja, vi kommer nog inte ifrån att vi nog måste försöka med det iallafall.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...