Läst: Queerkids och deras föräldrar av Annika Hamrud


Den här boken är en av dom viktigaste böckerna jag läst. Personligt och lagom indignerat berättar Annika Hamrud rakt upp och ner om hur det är att vara homosexuell och förälder. Hon berättar om barnen som inte skulle finnas om barnombudsmannen hade fått bestämma, om hur barnmorskor på BVC inte fattar att båda barnets mammor faktiskt vill vara med.

Annika ger en hel del tankeställare. Hur infernaliska heteronormativitetens effekter är, hur begreppet ”barnens bästa” har kidnappats av biologister och konservativa. Hur de freuduppfostrade psykologerna har fått oss att tro att teori är verklighet. Och att det bara finns en verklighet, dessutom.

Jag känner igen en del, eftersom jag förutom sonen också vårdar ett barn som jag inte är vårdnadshavare till. Jag tvättar hennes kläder, lagar hennes middag, blir kallad mamma och lyssnar på hennes tankar och funderingar varje dag, men jag får inte skriva under hennes anmälan till musikskolan. Av Queerkids känner också jag mig stärkt i min roll som social förälder.

Det verkar som att mycket ändå har gjorts för att hjälpa de homosexuella, men mycket återstår – inte minst att förändra attityder. Det behöver inte vara svårare än att inse att alla inte har det som jag, och det är helt okej.

Definitionerna från Arbetets museums utställning ”Normen skaver” är väl värda att meditera över.

Norm är en regel, ett ideal. Normer verkar alldeles självklara ända tills någon bryter mot dem. Normalt är den trygghet som infinner sig vid känslan av att ingå, att inte avvika. Normativitet är krav på att människor ska följa regler som andra har beslutat om. Normativitet är ett maktsystem som vidmakthåller och backar upp normer. Heteronormen är så självskriven, den tar sin plats utan knussel och de som känner tillhörighet till den märker inte att den finns.


På våra dopblanketter står det i alla fall inte ”Moder” och ”Fader” längre. Det står ”Vårdnadshavare 1” och ”Vårdnadshavare 2”. Inom en snar framtid hoppas jag att det finns rutor för fler.

Queerkids borde vara kurslitteratur för alla som jobbar med barn och föräldraskap. I nästa upplaga hoppas jag att Annika tar med en litteraturlista med allt hon refererar till, för jag är nyfiken och vill veta mer.

Beställ boken från Normal förlag.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...