Dagens ord: civilpolisbil

På en rastplats längs E20 i någon kilometer norr om Götene sitter en mänska i ett bagageutrymme på en grå saab med nån grej riktad mot mig.

Läskigt, tycker jag. Det kan ju vara ett vapen. Ska jag skjutas nu för att jag skrivit nåt olämpligt på bloggen?

Nejdå. Efter långa dagar av regnande sprack solen plötsligt igenom de västgötska molnen, och poliserna Perre och Hasse satt på polishuset i Skövde och tittade drömmande ut genom fönstret.

Perre: Ser du Hasse. Solen har kommit tillbaka.
Hasse: Ja-a. Och här sitter vi och har en massa arkivering att göra.
Perre: Allt bra synd när det är så fint väder ute.
Hasse: Vi kanske kan gå ut då, och vara närpoliser.
Perre: Mja. Då måste vi ju prata med folk.
Hasse: Tänkte inte på det.
Perre: Finns det inget annat man kan göra ute?
Hasse: Nu fick jag en idé.
Perre: Det var som katten. Shoot baby.
Hasse: Vi sticker ut med varsin civilkärra å sätter dit nåra fartdårar!
Perre: Åh, vilken bra idé.
Hasse: Men vi sätter oss i rätt riktning så vi får solen i ansiktet.
Perre: Ja det blir snyggt till kick-offen i september.


Varför dom väljer civilkärran förtäljer inte historien. Kanske har dom bekvämare bagageluckor?

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...