Midsommarsvammel

Vad kommer det sig att jag alltid blir sjuk när jag är ledig? Tre dagar, och halsen har bestämt sig för att försöka sänka mig.

Nänä. Här ska inte varas sjuk. Det finns inget som inte kan fixas med Alvedon, Kan Jang, jordgubbar och Aloeverajuice. Sen kan man väl få sänka en och annan Mariestad nu när det är midsommarafton.

Simon har ögoninflammation så alla extroverta aktiviteter är inställda för vår del. Mysig familjemiddag i trädgården är inte fel heller.. om man bara inte tittar bortåt grönsakslandet.

Grannen Bert som inte är helt okänd för sina finstämda kommentarer uttryckte igår: "Ja, ni är ju heller inte intresserade av trädgård, hehe."

Det är jag visst. Det är bara det att det kommer lite annat emellan. Andra prioriteringar, kan man säga.

Men jag har väldigt fina svartvinbärsbuskar. Min aningen paranoida personlighet (det räcker inte med att tänka att glaset är halvtomt, poängen är att nån har hällt ut mitt vatten) visar sig också i trädgården. Förra året var jag helt säker på att salladsfröna inte skulle gro bara för att det var jag som sådde, så jag sådde för säkerhets skull rätt mycket. Resultatet blev 8 kvadrat plocksallad till grannarnas förtjusning.

I våras tänkte jag gödsla svartvinbärsbuskarna. En näve, heter det på västgötska, men jag tog för säkerhets skull tre nävar under varje buske.

Borde lita mer på mig själv. Det är VÄLDIGT mycket svartvinbärsbuskar nu. Bladen kan man ju torka. Svartvinbärste är inte helt fel när det är vinter och kallt.

Någon kanske undrar hur det går med brännässlorna. Jodå. Jag hann inte lägga på täckbark innan ogräset hade växt upp igen så jag la ner det projektet och går och drar lite då och då istället. Det är inte så att jag dissar morötterna, jag prioriterar att dra bort brännässlor så våra kära barn inte ska bli avskräckta från svartvinbärsplockning för resten av sina liv.

Felix (collievalpen) har iaf löst mitt problem med vad jag ska ha för marktäckare under rhododendronen. Han gräver gropar i den svala jorden där han chillar på dagarna när solen står som högst. Man tar sig för pannan.

En annan grej med vallhundar som vi envisas med att ha är att dom alltid lägger sig i dörröppningar eller passager. Det ligger nog i deras gener. Här ska ingen förbi.

Tänkte dra till Supermackan och handla midsommarmat innan alla andra också kommer på det. Finns inget så irriterande som när gräddfilen tar slut i butikshyllan. Alltså, om man inte har gräddfil är det lixom ingen idé med färskpotatis. Det är kombinationen färskpotatis-gräddfil-gräslök som gör det.

Till den rökta skinkan är det väldigt mumsigt med melon och jordgubbar.

Avskyr sill. Ibland måste man äta i jobbet, typ minnesstunder och hembesök. Mitt sillknep är att skära den i små små bitar och svälja dom hela. Skölj ner med mycket, mycket smakrik dricka. Värre med mögelost. Hur små bitar jag än skär kladdar det av sig i munnen ändå och ger otrevliga smaksensationer.

Dr Phil säger att det inte finns någon verklighet utan bara perceptioner, men jag VET att mögelost finns och det är jätteäckligt.

Till sist: Dissa midsommarstången, eller vad den heter. Blomsterskövling och könsmaktsritualer är inget som jag uppskattar. Smutsigt missbruk av allemansrätten.

Men för BARNENS skull står man väl ut med det mesta. Nåd går före sanning, sa Jesus, och man får väl ta det positiva med att kidsen är på gott humör. Ska man vara lite egoistisk är det superbra för framsidalårmuskeln och vaderna med smågrodorna-hopp.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...