När feminismen övergår i rasism. Krönika i SLA den 9 maj 2015

Jag försöker dra mig till minnes om det var i högstadiet eller i gymnasiet som vi delade klassen i tjejer och killar och hade separat idrott, men minnena flyter ihop. Det jag däremot minns var att jag tyckte det var bra. Forskningen visar att de fysiska förutsättningarna generellt är lika för tjejer och killar upp till tio – elvaårsåldern, men sedan blir skillnaderna tydligare både individuellt och generellt. Det blir viktigt i och med att idrotten är skolan är en bedömningssport. Det ges betyg som kan bli avgörande för framtiden – och det finns en annan bedömning som kan få allvarligare effekter på välbefinnandet, nämligen den bedömning som eleverna gör av varandra. Med andra ord: för elever som mobbas är idrottens alla situationer omvittnade riskmoment. Omklädningsrummen, duscharna, hårda bollar som gör ont.

När så muslimska tjejer uppmärksammas för att de inte badar i simhallen tillsammans med pojkar blir det upprörda känslor bland självutnämnda feministiska poliser. Vad? Är det deras pappor som inte tillåter dem att bada? Där ser man hur det är med mellanösternkulturen och islam, inte undra på att de drunknar i Medelhavet när de inte får lära sig simma, menade en skribent vars hatfulla och fördomsfulla alster hamnade i min epostlåda häromveckan.

Jag minns hur några av oss tjejer i klassen hade mens och förkylningar i kvantitet som vore vi biologiska sensationer de gånger det var obligatoriskt bad i skolan. Vi ville inte. Vi tyckte väl det var obehagligt på ett sätt som vi då inte kunde sätta ord på. Att få dra på sig en burka att bada i skulle vara ett feministiskt statement. Min kropp är min och jag bestämmer när och hur den ska exponeras.
När det gäller islam och kvinnor florerar en mängd generaliseringar och antaganden. Ett exempel bland många är föreläsningar med rubriker som ”Kvinnan i islam”. Fakta är att det finns tusentals kvinnor inom islam, och de är lika olika som kvinnor inom kristendomen är det. Precis som det finns kristna kvinnor som bär slöja, finns det muslimska kvinnor som bär slöja. Är det ett individuellt val, handlar det om religion. Är det inte ett individuellt val, handlar det inte om religion utan om förtryck. Och det är en ytterst liten andel av alla människor, oavsett religion, som är terrorister, självmordbombare och kvinnoförtryckare.

Men att en muslimsk kvinna i sin omgivning tvingas svepa sin hijab om huvudet skiljer sig inte från att en tonårstjej tvingas bära baddräkt tillsammans med klassen. Jag tror att det är viktigt att se detta. En del feminister i västvärlden vill i all välvilja försöka rädda muslimska kvinnor från sig själva och från sina muslimska män, utan att se att det i väst också finns marginalisering och normer att arbeta med.

Karin Långström Vinge

Hiss:  Individers fria val.

Diss:  Generalisering och fördomar. 


Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...