Svar til Elisabet Svalefeldt (m) om flyktingbarn - SLA 2/7

Svar till Elisabet Svalefeldt (m)

Det är bra att den oro som Mai-Britt Zederfeldt kände för de ensamkommande flyktingbarnen är obefogad. Då består min oro fortfarande för familjer som lever under Migrationsverkets försörjning där familjer lever i en mycket låg standard.

Ekonomin är så dålig att pengarna räcker inte till mat för en familj. Kläder, skor, sängkläder och hushållsartiklar klarar de sig med för att människor med empati skänker begagnat. Våra invandrarfamiljer är inte vana vid något överflöd men varje mnniska ska ha rätt att äta sig mätt och ha ett beboeligt hem.

Har inte socialtjänsten ansvar för varje människa som bor i kommunen? Det du vill att människor ska göra mot dig ska du göra mot dem .

Låt oss se varje människa som kommer till vår kommun som en tillgång och inte några som bara kostar pengar.

ANNE-MARIE HEDENBERG



Jag tror också att de barn som finns på boendet Fenix har det förhållandevis bra. De har mat, tak över huvudet, ordnade aktiviteter och empatisk personal omkring sig. Men det finns fler barn än dessa.

De har visserligen sina föräldrar med sig, men det är inte mer än så. Jag talar om barn som dels är asylsökande och dels de som fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd och som nu lever antingen i väntan på deportation eller helt enkelt gömda.

Dessa lever under fattiga förhållanden, vilket jag beskrivit i en rad krönikor i Skövde Nyheter samt på min blogg. Ersättningsnivåerna för dem som fortfarande har kontakt med Migrationsverket är löjligt låga. Sammantaget får många av dessa familjer runt om i vårt land, också i Skövde, mat och kläder tack vare enskilda medmänniskor genom kyrkor och andra organisationer.

Vi tar gärna vårt medmänskliga ansvar (och för min egen del handlar det om en självklar konsekvens av min tro), men undrar ändå hur samhällets ansvarstagande ser ut.

KARIN LÅNGSTRÖM VINGE



Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...